Nu har turen kommit till Verktygshandlarn.se där vi får ta del av lite e-handels historia.
Vi säljer noga utvalda verktyg med fokus på hög kvalitet. Vi riktar oss helt enkelt till privatpersoner och företag som är kvalitetsmedvetna.
Vi startade vår e-handelsresa för ett och ett halvt år sedan. Men gick ”live” för ganska precis ett år sen i september 2014. Tiden innan var för uppbygnad av e-butiken, avtal med grossister etc. Vi har varit hos Starweb sedan starten 2014.
Kundbasen växer för var dag som går och vi går ganska stadigt uppåt. Får väl säga att det rullar på rätt så bra. Vi har hunnit med ett lokalbyte sedan starten och beräknar att vi är på väg mot ett nytt inom de närmsta sex månaderna för att klara av expansionen av vårt lager. En av våra största utmaningar är att fortsätta upp i rankingen på den organiska träfflistan på Google. En annan utmaning är att expandera sortimentet i rätt riktning.
I början är det väldigt lätt att ha en bild av hur och vad man ska satsa på i butiken. Var inte främmande för att låta kunderna omforma er ”nisch” med tiden. Att hålla fast vid sin egen låsta idé, om vad ni ska satsa på, kan både innebära succé och fiasko. Låt tiden och kunderna forma er verksamhet.
Det är helheten vi är nöjda med. Starweb är en enkel plattform att jobba utifrån utan krav på stor erfarenhet från start. Version 6 är betydligt mer lättanvänd. Vi gillar extra mycket ”spara kundvagn”-funktionen, som gör att kunder kan komma tillbaka och inte behöver börja om sitt shoppande utan direkt kan fortsätta eller slutföra sitt köp. En väldigt stor förbättring i version 6 är användandet av parametrar. Enkelt att lägga till och flytta runt. Vi använder parametrar i stor utsträckning då vi har väldigt många olika varianter av samma artikel. Så det är ett stort plus! Det blir helt enkelt mycket mer kostnadseffektivt då allt går betydligt mycket snabbare att bygga upp.
Affiliate – Riskfritt och varumärkesbyggande, då man syns på många olika former av hemsidor och betalar endast % av den faktiska försäljningen.
Prisjakt – Är en av de vanliga marknadsföringskanalerna och något de flesta ligger på. Det är även den prisjämförelsesajt vi märkt konverterar bäst för oss.
Google Shopping – Relativt ny marknadsföringskanal med fördel att pris och bild syns i annonsen. Snygga bilder och bra priser är något vi satsat mycket på.
Sociala medier – Lätt att få ut ny information och möjlighet till delningar.
Först och främst deras support som är i särklass den bästa support vi har varit i kontakt med. Vi har haft mycket stor hjälp av Starweb sedan starten. Med handen på hjärtat hade vi aldrig kommit såhär långt utan Starweb då vi var helt gröna på detta med e-handel när vi startade.