Färjestadens cykelaffär andas cyklar och man märker tydligt att kunskapen om cyklar finns där. Den fysiska butiken etablerades redan på början av 1900-talet, från start var det bara en smedja och till viss del även cykelverkstad. Intresset för cyklar ökade och butiken sålde sin första cykel 1931. Sedan dess har resan fortsatt. Idag är det en renodlad cykelaffär med egen verkstad som ligger i den ursprungliga butiksdelen från 1900-talets början.
Nu har turen kommit till Färjestadens Cykelaffär att få berätta lite om sin e-handelshistoria.
Vi säljer cyklar och cykeltillbehör i vår webbshop.
Vi startade vår webbshop 2009 och har varit hos Starweb sen start.
Vi tycker det går bra, mycket jobb samtidigt som vi märker en ökning både i vår fysiska butik och i webbshoppen. Vi kan ana att kunder som surfar mobilt handlar lite mer än innan, men vi har fortfarande flest betalande kunder från datorer. Försäljningen ökar hela tiden, men om det beror på att vi bytte till version 6 är svårt att säga då vi ökade innan också.
1. Försök hitta din egen nisch.
2. Var tålmodig och ge inte upp.
3. Välj omsorgsfullt ut vart du lägger dina marknadsföringspengar.
Vi har en fysisk butik som firar 85 år 2016! Det förbereds ett stort kalas. Vi finns med på Prisjakt och därifrån får vi en hel del kunder som handlar. Butik på Blocket har vi också.
Starweb har bra support, lätta att jobba med och det är enkelt och smidigt att lägga upp produkter och egna sidor.
Vår största utmaning är att få upp fler produkter i shoppen och växa mer. Vi behöver anställa en till för att hinna med allt, samtidigt behöver omsättningen öka för att det ska fungera.