Bofa Felltex är en grossisthandel med primärt fokus på fotvårdare och massörer. Det innefattar allt från förbrukningsmaterial och maskiner, till utrustning och material för att sterilisera utrustningen. Vi fick chansen att prata lite extra med Klas från Bofa Felltex kring hans e-handelsresa och vilken upplevelse han har haft tillsammans med oss än så länge.
Klas har jobbat med den här typen av varor sedan 2014, men det var under 2020 som han påbörjade resan med Bofa Felltex och sedan september samma år har möjligheten att beställa från hemsidan funnits. I dagsläget är det mycket försäljning till företagskunder, men han vill fokusera mer på försäljning till privatkonsumenter också.
“Den försäljningen är fortfarande relativt liten men jag har förhoppningar om att det ska ta lite bättre fart nu när jag byter leverantör av hemsidan och går över till er”, säger Klas.
Klas påbörjade sin e-handelsresa mitt under pandemin, vilket kom med sina utmaningar. Många av hans kunder kunde inte komma åt sina arbetsplatser, då de exempelvis håller till på ålderdomshem. Det har däremot inte stoppat honom från att kontinuerligt öka antalet kunder, vilket han har kunnat göra sedan starten.
Bofa Felltex valde Starweb som leverantör för att förbättra sin e-handel och även kunna erbjuda produktvarianter på ett enklare sätt. Just det sistnämnda var en av de avgörande faktorerna när Klas skulle välja vilken leverantör han skulle gå vidare med, tillsammans med en upplevelse om att helhetskonceptet passade honom bättre.
“Jag var faktiskt lite inne på att ta de andra, men jag tyckte att det kändes som att ni hade ett bättre koncept. Så jag skiftade ganska snabbt över till att byta till er”, förklarar Klas.
Det blev även smidigare att integrera Klarna-betalningar på ett mer effektivt sätt, vilket sparade Klas tid och minskade den manuella arbetsbelastningen. Tidigare fick han sitta och gå igenom varje order manuellt, medan det nu sköts automatiskt mellan Starweb och Klarna.
En av de funktioner som Klas fått störst användning för är varianthanteringen, vilket gör att han kan fronta olika varianter av samma produkt. Förut arbetade han med att lägga upp varenda variant som egen produkt – vilket gjorde det svårt att se vilken som var vilken.
“Så det här nya variantsystemet jag har nu, där man kan välja med knappar, sparar enormt mycket tid och ger mig fler möjligheter. Det snyggar även upp hemsidan på ett helt annat sätt än jag hade förut”, förklarar Klas.
Innan bytet till Starweb arbetade Klas med en tämligen begränsad lösning, där det var mycket handpåläggning vid varje order och det tog även tid att ändra saker på hemsidan. Numera går det snabbt att lansera nya produkter och redigera information direkt på hemsidan – vilket resulterar i en mer flexibel och effektiv e-handel.
Vid frågan kring hur framtiden ser ut är svaret att man siktar på att fortsätta växa och konkurrera med större aktörer i branschen, samtidigt som de vill öka sin närvaro bland privatkunder. De arbetar även med två showrooms, ett i Stockholm och ett i Varberg, där planen är att lägga in en större satsning på det sistnämnda.
“Nu när hemsidan har snyggats upp och gjorts enklare, vilket har hjälpt mig på många sätt, så hoppas jag att jag får större exponering mot världen. Jag tror mycket på det här”, avslutar Klas.