Josema är en importör/distributör i Sverige av högteknologiska smörjmedel & tillsatser för fordonseftermarknaden. Josema Trading & Consulting driver webbutiken Josema och deras e-handelshistoria startade redan 2006. Josef Malmgren låter oss ta del av deras e-handelsresa.
Vi importerar högpresterande smörjmedel direkt från tillverkarna som vi sedan säljer via vår webbutik både till verkstad och till privatkunder. Motoroljor, växellådsoljor, hydrauloljor, mc oljor, dieseltillsatser, bensintillsatser, diesel partikelfilter rengöringsmedel och maskiner, motortillsatser, bilkylartillsatser, oljefilter samt andra biltillbehörsprodukter.
I december 2006, när ett företag frågade mig om jag kunde hjälpa till med idéer med att öka kunskapen och ge mer info till folk om företagets bilvårdsprodukter. Ja, sa jag! Öppna en webbutik och sälj era produkter via nätet, samtidigt så får kunden både info om produkterna och kan även köpa dem direkt i webbutiken. Efter många timmars googlande och jämförelser efter en bra webbutiks plattform, tog jag ett beslut att använda mig av Starweb och deras e-handelsplattform. Jag har haft butik hos Starweb sedan 2007.
Företaget som jag hjälpte att bygga upp deras webbutik konsulterade experter och diverse andra IT-specialister som påstod att man inte kan sälja sådana produkter som tillsatser till bilar. Ack, så fel de hade. Det gick trögt med försäljningen i början, för att folk inte var vana att handla så mycket via nätet på den tiden. B2B försäljning var enormt trögjobbat och kan vara det än idag i denna bransch. Efter några år tröttnade ägaren och frågade om jag själv ville ta över webbutiken och sälja deras produkter. Jag tog över butiken 2012 och har sedan dess tagit bort deras sortiment, bytt namn på butiken och börjat med egen import av motorolja och tillsatser till bilindustrin. Det går trögt nu i början och jag får börja om på nytt och jobba in mina nya varumärken. Jag räknar med ca 3-4 år innan det blommar ut ordentligt. Den största utmaningen framöver är att vidareutveckla B2B relationerna och få fler av dessa kunder att använda sig av webbutiken.
Googla och jämföra olika butiker, gällande priser, service och vilket bemötande du får när du ringer upp butiken, plus att kolla upp att butiken lämnar ut information om var de befinner sig och inte bara lämnar ut en postbox adress.
Version 5 gillade jag skarpt. Har precis börjat använda mig av version 6 och håller fortfarande på och lära mig denna. Det är mycket som är förändrat och plattformen behöver anpassas lite mer för oss användare för att den ska bli perfekt. Den mest uppskattade funktionen i version 6 är att mina företagskunder som är registrerade i webbutiken kan ringa upp mig och göra en beställning via telefon. Jag kan sedan logga in som min kund och lägga en beställning. Många av mina företagskunder har oftast inte tid att sitta vid datorn och lägga en order. Då är det jättebekvämt för dem att bara ringa upp mig så fixar jag resten.
För närvarande använder jag mig av Facebook och kommer inom kort att öppna upp en liten fysisk butik i kombination med webbutiken.
Jag rekommenderar Starweb för att ni håller bra priser och har en mycket bra kundsupport som jag hoppas fortsätter.