Moduline

Vändningen för Moduline: “I Starwebs plattform är allt så mycket enklare”

Moduline grundades 1986 och har sedan start fokuserat på nationell försäljning av frisörprodukter och frisörinredning till salonger. Utöver det erbjuder de även utbildningar för frisörer och har två showrooms – ett i Borlänge och ett i Stockholm. Vi fick chansen att prata med Eva Johansson från Moduline kring vår gemensamma resa hittills och hur framtiden ser ut för Moduline. 

Om Moduline 

“Vi är stolta distributörer av Artègo och Organic Colour Systems inom hårfärg och hårvård samt kvalitetsinredning från Gamma Bross, Beauty Star och Pahi på inredningssidan bara för att nämna några samarbetspartners. Modulines huvudkontor, lager, shop och showroom finns i Borlänge. Vi har också ett showroom och kurslokal i Stockholm. Vi bedriver vår försäljning främst via vår säljkår samt vår shop och kundtjänst i Borlänge. De senaste åren har vi också försökt utveckla vår e-handel samt sociala medier för att nå ut bredare till nya och befintliga kunder”, berättar Eva. 

E-handelsresan tillsammans med Starweb

Moduline arbetade tidigare i en svåradministrerad lösning som inte hade den funktionalitet de behövde för att kunna bedriva e-handeln på ett önskvärt sätt. Vi kom i kontakt med dem under en tid när de nästan hade gett upp på deras dåvarande hemsida.

“Vi tilltalades av Starwebs professionalitet från första början och tyckte att de guidade oss bra genom lösningar som skulle förenkla, förbättra och förfina vår hemsida och webshop. Resultatet blev så mycket bättre för ögat med jättebra designhjälp och det har förenklat mycket för våra kunder samt även internt för oss på Moduline. Supporten är hjälpsam och aldrig omöjlig”, säger Eva. 

I dagsläget arbetar Moduline primärt med B2B-försäljning mot deras återförsäljare runtom i Sverige, vilket ställer krav på smidig funktionalitet som underlättar det dagliga arbetet.

“I Starwebs plattform är allt så mycket enklare. Det är enkelt när återförsäljarna söker ett nytt konto hos oss, smidigt med ordrar som kommer in i webshopen, väldigt användarvänligt”, fortsätter Eva. 

Framtiden för Moduline: Utöka med B2C-försäljning

När vi pratar om framtidsutsikterna för Moduline finns det mycket spännande som väntar. Ett fortsatt arbete med att locka återförsäljarna till att handla via deras e-handel och även en expandering mot B2C-segmentet. 

“Vi vill fortsätta att försöka locka våra återförsäljare att handla via vår webshop. Här ser vi att vi kan behöva mer hjälp med sökordsoptimering. Vi håller också på att titta på om det finns ett smidigt sätt att integrera B2C-försäljning i vår befintliga plattform”, avslutar Eva. 

Vi vill tacka Moduline för förtroendet och önskar dem all lycka med deras framtidsplaner!

Se fler kundcase