Qasem Musawi på Syofixa började sin e-handelsresa vid sidan av sitt förra jobb innan han bestämde sig för att satsa helhjärtat på sin e-handel. Idag driver de både en syverkstad och e-handel, där de exempelvis både reparerar och syr kapell och dynor till båtar, men även säljer mängder av sytillbehör.
Innan flytten till Sverige hade Qasem hand om en skofabrik där han tillverkade upp till 300 skor per dag och hade ett ansvar över runt 25 anställda. Så när han såg att det fanns möbeldynor på sin gamla arbetsplats som behövdes lagas frågade han sin chef ifall han kunde prova att laga en av dem – vilket han gjorde med ett strålande resultat. Därefter började han reparera jackor och väskor, så när det gick tillräckligt bra bestämde sig Qasem och hans fru för att satsa ordentligt på det och startade sin e-handel.
“Mitt första steg var att kontakta en kollega i branschen, där jag själv har handlat en del tidigare. De berättade att de har Starweb och då började jag forska lite på både er hemsida och de kunder ni visar upp”, förklarar Qasem.
Det var en period där försäljningen inte gick så bra, men tack vare Starwebs riktade insatser inom både SEO och annonsering så vände siffrorna och de fick allt fler kunder.
“I början hade vi problem med att vi inte syntes när man sökte på oss. Men efter att ni hjälpte oss gick det bättre och bättre, det hjälpte verkligen att kicka igång försäljningen”, säger Qasem.
En stor fördel för Qasem har varit att butiken är lättnavigerad för hans kunder och även att den fick en ny design. Han upplever även att allt fler hör av sig för att uppmärksamma deras nya butik. Bland annat har deras kunder berättat att de upplever det som enkelt att hitta det man letar efter och även att genomföra själva köpet. Men enligt Qasem var det även den digitala marknadsföringen som spelade en betydande roll.
“Ni har bra personer med hög kompetens som verkligen hjälper en att komma igång och det har fungerat väldigt bra, även om vi var lite sena med att komma igång. Vi visste inte riktigt hur det fungerade och vi tänkte också att det kanske inte var något vi behövde”, förklarar Qasem.
“Det är också första gången jag är med om att någon är med oss hela vägen tills problemet är löst. Ni ser verkligen till att följa upp, höra av er och hålla oss kunder uppdaterade kring hur det går”, fortsätter han.
Vi tog tillfället i akt att fråga Qasem vilka råd han har till andra som vill utveckla eller växla upp sin e-handel och här kommer hans tre vassaste tips!