SyoFixa

Syofixa lyfte sin försäljning med SEO och annonsering: “Starweb var med oss hela vägen”

Qasem Musawi på Syofixa började sin e-handelsresa vid sidan av sitt förra jobb innan han bestämde sig för att satsa helhjärtat på sin e-handel. Idag driver de både en syverkstad och e-handel, där de exempelvis både reparerar och syr kapell och dynor till båtar, men även säljer mängder av sytillbehör.

Började reparera vid sidan av

Innan flytten till Sverige hade Qasem hand om en skofabrik där han tillverkade upp till 300 skor per dag och hade ett ansvar över runt 25 anställda. Så när han såg att det fanns möbeldynor på sin gamla arbetsplats som behövdes lagas frågade han sin chef ifall han kunde prova att laga en av dem – vilket han gjorde med ett strålande resultat. Därefter började han reparera jackor och väskor, så när det gick tillräckligt bra bestämde sig Qasem och hans fru för att satsa ordentligt på det och startade sin e-handel. 

“Mitt första steg var att kontakta en kollega i branschen, där jag själv har handlat en del tidigare. De berättade att de har Starweb och då började jag forska lite på både er hemsida och de kunder ni visar upp”, förklarar Qasem.

Lyfte försäljningen med hjälp av SEO och annonsering

Det var en period där försäljningen inte gick så bra, men tack vare Starwebs riktade insatser inom både SEO och annonsering så vände siffrorna och de fick allt fler kunder. 

“I början hade vi problem med att vi inte syntes när man sökte på oss. Men efter att ni hjälpte oss gick det bättre och bättre, det hjälpte verkligen att kicka igång försäljningen”, säger Qasem.

“Första gången jag är med om att någon är med oss hela vägen”

En stor fördel för Qasem har varit att butiken är lättnavigerad för hans kunder och även att den fick en ny design. Han upplever även att allt fler hör av sig för att uppmärksamma deras nya butik. Bland annat har deras kunder berättat att de upplever det som enkelt att hitta det man letar efter och även att genomföra själva köpet. Men enligt Qasem var det även den digitala marknadsföringen som spelade en betydande roll.

“Ni har bra personer med hög kompetens som verkligen hjälper en att komma igång och det har fungerat väldigt bra, även om vi var lite sena med att komma igång. Vi visste inte riktigt hur det fungerade och vi tänkte också att det kanske inte var något vi behövde”, förklarar Qasem. 

“Det är också första gången jag är med om att någon är med oss hela vägen tills problemet är löst. Ni ser verkligen till att följa upp, höra av er och hålla oss kunder uppdaterade kring hur det går”, fortsätter han.

Qasems råd till dig som vill utveckla din e-handel

Vi tog tillfället i akt att fråga Qasem vilka råd han har till andra som vill utveckla eller växla upp sin e-handel och här kommer hans tre vassaste tips!

  1. Det första rådet jag vill skicka med är att ha en bra e-handel som är lättnavigerad. Det ska vara enkelt för kunder att komma in och handla från dig, vilket är en fördel vi märker med just Starweb. Våra kunder tycker det är lätt och smidigt att handla från oss. 
  2. Det andra jag vill lyfta är att det inte räcker att ha en fin butik – utan folk måste hitta till en och man måste sälja också. Där är det viktigt att ha digital marknadsföring, i form av exempelvis annonsering på Google. Det märkte vi när folk sökte på oss, men inte fick upp oss. Nu när de söker kommer vi upp direkt.
  3. Sedan är det också viktigt att hålla koll på konkurrenterna. Vi har många konkurrenter att hålla koll på och det är viktigt att hålla sig uppdaterad kring vad de gör, både prismässigt och utseendemässigt på deras butiker.  

Se fler kundcase