Bernt i Lund

Bernt i Lund om satsningen: “Har tveklöst gett resultat”

Vi på Starweb är alltid extra glada när vi kan dela med oss av våra kunders framgångssagor! Under början på året var vi i startgroparna att lansera vårt nya tjänsteutbud, där en av de nya tjänsterna som lanserades var en konverteringsanalys. Vår kund Bernt i Lund var en av de första att prova på en analys och de fick ta del av värdefulla insikter för att ta deras e-handel framåt. Vi fick chansen att prata med Niklas Jonsson, ägare och VD på Bernt i Lund, kring de lärdomar de plockat med sig samt hur analysen har lönat sig. 

Om Bernt i Lund

Bernt i Lund erbjuder produkter till den sömnadsintresserade, som exempelvis symaskiner, tyger och ett brett utbud av tillbehör. Deras vision är att sprida skaparglädje med hög kvalitet, service och passion – en vision som vi på Starweb är otroligt stolta över att få hjälpa dem förverkliga.

“Vi är ett litet företag med en dedikerad personalstyrka på fem personer, där jag som ägare och VD har en huvudsaklig uppgift i att leda och driva företaget framåt. Det gör jag genom att fokusera på ledarskap, försäljning och övergripande affärsutveckling”, säger Niklas. “Min pappa, Bernt, startade Bernt i Lund redan 1973. Under 2018 gick han i pension och jag tog över rodret. 2020 började vi med e-handel och vi har varit kunder hos Starweb sedan dess.”

Ville få ut det maximala av sina investeringar

På frågan om vilka behov som låg till grund för satsningen på en konverteringsanalys var svaret glasklart – det var dags att ta e-handeln till nästa nivå. 

“Efter att ha drivit vår webbshop parallellt med vår fysiska butik i fyra år kände jag att det var dags att utvecklas. Vi investerade mycket mer än tidigare i SEM, SEO och CRO, och där kände vi att det var nödvändigt att allt på hemsidan stämde för att vi skulle kunna få ut så mycket som möjligt av dessa investeringar,” förklarar Niklas. “Det är väldigt lätt att man blir hemmablind, vilket var anledningen till att vi antog Starwebs erbjudande om en analys.” 

Förbättrad användarupplevelse 

Analysen som delades innehöll både insikter och förslag på layoutförbättringar på samtliga sidor, men även kring sidans hälsa – som exempelvis sidhastighet och generella förbättringar för en bättre användarupplevelse. Tillsammans med analysen kom en lista med förslag på åtgärder och många av de förslag som gavs kunde de implementera direkt, medan andra åtgärder har de genomfört A/B-tester på.

“Vi fick många förslag på småsaker som när man läser det kan kännas självklart, men ändå har man missat det”, säger Niklas. “Vad gäller sidförbättringar så finns det ju mycket data att hämta i Google Search Console, men Starweb hjälpte oss att förstå innebörden på en gång, vilket sparade oss tid.”

Resultatet: “Kommer ha lönat sig flera gånger om”

På frågan kring vilka resultat de sett sedan de fick analysen är svaret glasklart – insikterna har gett resultat och det är en investering som kommer löna sig flera gånger om. 

“Vi fick analysen i januari, men det tog ett tag innan vi började implementera förslagen och det finns fortfarande en del förslag som vi har i åtanke att implementera”, säger Niklas. “Vissa saker är svåra att mäta med statistik, men magkänslan säger att det tveklöst har gett resultat. Engångskostnaden var en bråkdel av vad vi omsätter per månad och över tid kommer investeringen ha lönat sig flera gånger om.” 

Viktigt att ta tillvara på varje besökare

För alla e-handlare som förstår att en webbutik aldrig är perfekt och att det alltid finns möjligheter till förbättring, rekommenderar Niklas att man gör en konverteringsanalys. Oavsett om man har en hög trafik och omsättning eller en mindre butik, är det viktigt att ta tillvara på varje besökare. Däremot är det viktigt att inse att analysen bara är början och ger en bra grund att bygga på – det krävs att man tar tillvara på de insikter den ger och är villig att genomföra ändringar. 

“De flesta näthandlare analyserar sin sida dagligen, men med Starwebs hjälp får man en omfattande analys med nya insikter. Mycket av det som tas upp är sådant man innerst inne redan vet men kanske har prioriterat bort. Att få det bekräftat av en extern expert och få en tydlig handlingsplan gör stor skillnad”, avslutar Niklas. 

Vi vet att det kan vara svårt att veta vad man ska göra med all data som finns att tillgå – och det är här vi kommer in i bilden. Med vår konverteringsanalys får du en tydlig överblick kring vad datan betyder, hur du kan använda den strategiskt för att förbättra din e-handel och öka konverteringsgraden, tillsammans med input från vår designavdelning kring layout och förbättringar. Därefter går vi tillsammans igenom resultaten och hjälper dig prioritera utifrån vad som ger mest effekt och dessutom är enklast för dig att implementera. Vill du också ha hjälp att optimera och förbättra din kunds köpresa? Kontakta oss, så berättar vi mer.

Se fler kundcase