Nu har 2024 officiellt gått mot sitt slut och 2025 har gjort entré! I den här artikeln kommer vår kollega Filip att spåna kring vilka trender vi kan förvänta oss under kommande året. Vi kommer dels gå igenom AI och hur det kan hjälpa oss med både personalisering och optimering, men även större fokus på omnikanalupplevelsen och hållbarhet.
Att AI har blivit en del av mångas vardag är knappast en nyhet, men det många frågar sig nu är vad nästa steg blir.
“Här tror jag det finns riktigt spännande utvecklingspotential. Bland annat tror jag e-handlare kommer få större användning av AI när det gäller exempelvis prediktiva analyser för att förutse trender och kundbeteenden”, säger Filip.
Ytterligare ett område där det förväntas hända mycket är de personliga rekommendationerna. Att använda AI för att analysera köphistorik, beteendemönster och preferenser gör att det blir ännu enklare att visa relevanta produkter för varje kund.
“Dessutom tror jag även att den personaliserade marknadsföringen kommer få en skjuts i närtid. Det kan röra sig om allt från skräddarsydda e-postutskick och annonser, till generella erbjudanden baserat på kundens specifika intressen och intereraktioner”, förklarar Filip. “Det finns tjänster som erbjuder en del av det här idag, men jag tror det kommer utvecklas ytterligare.”
En trend som kommer fortsätta hålla i sig är hållbarhet och ökade krav på den hållbara e-handeln.
“Här kan det handla om allt från miljövänliga leveranser, där vi absolut har kommit en bit på vägen redan, men det finns mycket kvar att hämta. Kanske kommer vi se mer av samordnade leveranser för att minska antalet transporter, eller mer fokus på att optimera leveransrutter för minskade koldioxidutsläpp”, säger Filip.
En annan stark gren inom rådande hållbarhetstrend sitter i konsumtionen. Året har kickstartat med diverse trender som syftar till att minska konsumtionen och uppmuntra till mer eftertänksamma köp.
“På sociala medier och hos de yngre generationerna talas det bland annat om att 2025 blir året då vi minskar vår konsumtion, fokuserar ännu mer på second hand och även lagar det vi redan har hemma”, förklarar Filip. “Detta, tillsammans med EU-direktivet Right to Repair, kommer bli spännande att följa under året.”
AI och dess användningsområden är otroligt breda. Ytterligare en trend som väntas bubbla fram under årets gång är hur AI kan hjälpa till att optimera och förbättra leveranskedjan.
“Vi vet att AI kan analysera stora mängder data, och genom att göra det från tidigare försäljning, trender och även andra externa faktorer kan det hjälpa till att optimera lagerhållning och minska kostnader,” förklarar Filip.
Genom att hålla rätt lagerbalans kan e-handlare minska sina kostnader och även säkerställa att de undviker överlager och samtidigt brist på populära produkter.
“Det ska även bli spännande att se hur AI kan hjälpa till med leveranser. Jag kan absolut tänka mig att AI kommer kunna hjälpa till att optimera leveransrutter för förbättrad leveranstid, men även effektivisering av fraktkostnader,” fortsätter Filip.
För de som har både fysisk butik och e-handel förväntas kraven på en smidig och enhetlig omnikanalupplevelse öka.
“Här handlar det om att låta kunden stå i fokus och att de får handla var och hur de vill, oavsett om det är online, i butik eller en kombination,” säger Filip. “Bland annat handlar det om click & collect, eller att hålla lagerinformationen realtidsuppdaterad över alla försäljningskanaler.”
Här är det viktigt att erbjuda kunderna en sammanhängande upplevelse, oavsett kanal. Det gäller både priser, erbjudanden, utbud och kundservice.
“Ett enkelt sätt att göra det på är att erbjuda möjligheten att returnera varor köpta online i fysisk butik, och även vice versa,” förklarar Filip. “Det viktigaste är att se till så att hela upplevelsen blir så sömlös som möjligt, vilket i slutändan bara stärker relationen mellan er och era kunder.”
Social commerce har sedan länge varit på tapeten och fortsätter vara en växande trend inom e-handel.
“Social commerce omfattar i huvudsak två delar. Dels är det integrerade köpfunktioner i sociala medier, som exempelvis Instagram och TikTok, och dels handlar det om liveshopping, där företag kan livesända produktdemonstrationer”, förklarar Filip.
Integrerade köpfunktioner i sociala medier fortsätter att växa. Under senare delen av 2024 lanserade TikTok sitt koncept TikTok Shop i både Irland och Spanien, där man även väntas lansera i övriga Europa.
“Redan idag finns ju möjligheten i både Instagram och Facebook, men det ska bli spännande att se ifall 2025 är året då TikTok Shop gör debut i Sverige. Vi har tidigare sett vilken enorm framfart det har bland både yngre och äldre generationer”, säger Filip.
Genom att hålla dig ajour med de senaste trenderna kan du anpassa och optimera din e-handel och din marknadsföring gentemot dina kunder. Det gör även att du kan ligga steget före vad gäller att möta kraven från både kunder och marknad. Och kom ihåg – om du vill ha någon att bolla e-handel och strategi med så finns vi här för att hjälpa dig.