Varför är användarupplevelsen viktig? När användare besöker er webbplats kommer deras erfarenhet att diktera om de vill komma tillbaka eller inte. I likhet med hur en matupplevelse kan påverkas av en otrevlig eller en grinig servitör, kan en användares upplevelse på er webbplats svajas av en bra eller dålig design. Om webbplatsen är lätt att navigera, teckensnittet är lättläst, utseendet är tilltalande och användarna smidigt kan fullfölja den uppgift som de har på webbplatsen samtidigt som de får ett gott övergripande intryck, varför skulle de inte vilja återkomma?
Om er webbplats är motsatsen till allt ovan, är det stor sannolikhet att användarna inte kommer tillbaka.
Användarupplevelsen är viktig eftersom det är hur företag interagerar med kunderna. Det är hur och när rätt information visas som avgör om besökaren förstår vad, och hur, de ska göra. Användarupplevelsen är viktig eftersom en användares tid på er webbplats kan vara skillnaden mellan att ert företag får en lojal kund eller förlorar dem till konkurrenter. Det är därför som användarupplevelsen, UX, är ryggraden i alla onlineföretag.
För att uttrycka det enkelt är användarupplevelsen hur enkel och behaglig en digital applikation är att använda. Ta Apple till exempel. En av de största anledningarna till att Apple är så stora i dag är på grund av hur enkelt Apple-gränssnittet är att navigera. Oavsett om det är första eller hundrade gången man använder en Apple-enhet, är det ganska enkelt att navigera och hitta på egen hand. Apple visste att nyckeln till att förbättra användarupplevelsen var att underlätta navigeringen för konsumenterna.
Dessutom är det mätbart. Undersökningar visar en avkastningsgrad på 2 till 100 gånger(!) för varje krona som investeras i UX – när det görs på rätt sätt. Det är i princip en garanterad positiv avkastning eftersom investeringen görs i kundernas välbefinnande. McAfee kunde minska sina supportsamtal med 90% till följd av ombyggnad av användargränssnittet. ESPN såg en intäktsökning på 35% efter en ny design av hemsidan.
Att förbättra användarupplevelsen och öka konverteringar är av största vikt för företag. Nedan beskriver vi fyra sätt som hjälper er att förbättra e-handelsupplevelsen för användare:
Oavsett om ni är ett litet företag eller väletablerade kommer dessa tips hjälpa till att stärka företagets varumärke online och förbättra UX.
Det finns inget tålamod i en tid då informationen förväntas omedelbart. Sidhastighet är en viktig faktor i en webbplats UX eftersom användare kommer att lämna en webbplats om det tar längre tid än tre sekunder att ladda. För att förbättra sidhastigheten är här några saker som bör göras:
Även om era bilder måste minskas i storlek och optimeras för att hålla en hög hastighet på webbplatsen, måste ni också använda bilder effektivt för att förbättra webbplatsens UX. Hjärnan bearbetar visuella data 60 000 gånger snabbare än text, därför ska de visuella elementen på er webbplats också ska spegla det skriftliga innehållet. En sida som handlar om förbättringar av användarupplevelsen men som har en bild av en apa som äter en banan, skulle vara ganska förvirrande. Se till att bilderna på webbplatsen är relevant till meddelandet ni vill kommunicera, och till målgruppen, samt att bilden inte distraherar från innehållet. Här är några saker att tänka på:
Att skapa snygga call-to-action (CTA) -knappar på varje sida är viktigt eftersom de hjälper användare att ta sig igenom försäljningstratten. Era CTA ska vara självförklarande och tillräckligt lockande för att driva trafik och försäljning. Tänk på följande saker när ni skapar dem:
Att vara konsekvent är en av de mest grundläggande delarna i UX-design. Då kan användare förutse placeringen av information och bättre navigera på webbplatsen. Genom att vara konsekvent bygger ni samtidigt också legitimitet och vinner användarnas förtroende. Tänk på innehållet som ert företag lägger ut som en maträtt på en restaurang: varje maträtt är ett uttalande om kocken; varje innehåll (bild, artikel, socialt inlägg etc.) är ett uttalande om ert företag. Att hålla ert företag konsekvent på webbplatsen, sociala medier och i e-postmeddelanden hjälper till att visa era besökare att Ni vet vem Ni är, vad Ni gör och till och med vad Ni står för.
Användarupplevelsen handlar verkligen om att erbjuda kunderna den bästa digitala upplevelsen som möjligt. UX-design hjälper er att kommunicera era meddelanden effektivt och öka konverteringarna. Att investera i UX är verkligen en win-win-situation. Här är de viktigaste takeawaysen idag:
Kontakta oss och få kostnadsfri feedback från Starwebs experter kring bland annat:
Genomgången sker på plats eller över telefon, det kostar ingenting och man förbinder sig inte till något.