January 9, 2024
1 min
Nathalie Martineau
Marknadsförare

Trendspaning inför 2024 – vad kan vi vänta oss?

Nu är 2024 här och vi är övertygade om att det har mycket spännande att bjuda på vad gäller e-handel och ändrade konsumentbeteenden! Inför 2023 spekulerade vi kring social shopping, artificiell intelligens och omnikanalupplevelser och vilken betydelse de skulle ha för föregående år. Med facit i hand – en hel del. Vi tror att de även kommer spela en betydande roll för kommande år, men frågan är vad mer 2024 har att erbjuda? För ett år sedan sa vi att flexibilitet och kreativitet skulle bli ledordet för 2023, och även fast de kommer följa med oss in i 2024 vill vi kasta strålkastarljuset på personalisering och produktpresentation. 

Ökade krav på personalisering 

Kundupplevelsen kommer att vara i fortsatt fokus och det förväntas ställas allt högre krav på den personaliserade kommunikationen och upplevelsen – inte minst i och med att användningen av artificiell intelligens har ökat. Fokusera på att hålla det personligt och sömlöst för att stärka dina kundrelationer. 

Mer research innan genomfört köp

Det här är något vi sett bli allt viktigare under tidigare år – och i år blir inget undantag. Kunderna kommer att fortsätta att göra mer research innan de genomför ett köp, för att garantera att det blir rätt och mest prisvärt. Här gäller det som e-handlare att arbeta strategiskt med sina produktbeskrivningar. Vi har tidigare skrivit en artikel just om hur du lyckas med dina produktbeskrivningar, ta gärna tillfälle i akt att läsa den här.

Större fokus på cross-sell

En av de största och viktigaste utmaningarna man har som e-handlare är att få kunderna att komma tillbaka och bli återkommande kunder. Här gäller det att få dina kunder att bredda i vilka produkter de köper från dig – vilket ökar både kundlojalitet och ditt varumärke. 

Håll dig agil 

Vi är väl medvetna om att trender är fluktuerande och att de kan vara svåra att förutse, så det gäller att hålla sig alert och agil för att möta kommande trender. Däremot står det klart att kundupplevelsen kommer vara i fortsatt fokus och det är ett område alla e-handlare bör fokusera på.

Fler inlägg