För att underlätta inför en av årets större försäljningsperioder har vi tagit fram en lista med tips som ni kan gå igenom för att säkerställa att ni är så förberedda som möjligt.
Tipslista
- Arbeta med paketprodukter! Genom att arbeta med paketprodukter har du möjlighet att sätta ihop vassa erbjudanden, utan att det äter för mycket på dina marginaler.
- Fundera på vad mer du kan erbjuda utöver bra priser. I Prisjakts Konsumentkompass för Q4 listar de andra alternativ som kunder går från utöver ett bra pris. Exempel är gratis frakt eller gåva vid köp. För fri frakt lägger du enkelt in det under rabatt med rabattkoder, antingen som kampanj eller fristående kod. Vilket sätt som passar dig bäst beror helt på ditt sortiment.
- Sätt upp en landningssida för dina kampanjer. På så sätt blir det enkelt för dina kunder att hitta vad de är ute efter och du kan sortera utifrån kategori.
- Testa ditt köpflöde! Prova att genomföra ett köp i din butik, testa länkningar och säkerställ att allt funkar som det ska.
- Arbeta med Relaterade produkter och se till att dina kampanjvaror är länkade till varandra. På så sätt säkerställer du att de får mer och relevant synlighet.
- Se till att du har dina banners redo. Direkt efter Black Week är det dags för Cyber Monday, så se till att du är så redo som möjligt genom att ha dem klara redan nu.
- Arbeta för att dina kunder ska vilja komma tillbaka för mer. Här vill vi tipsa om Rules guide kring hur du kan automatisera din marknadsföring och personalisera kundresan.
- Kan marknadsplatser vara något för dig? Isåfall är det läge att sätta igång med det nu också. Snabbt att komma igång – och mer synlighet för en köpbenägen målgrupp.
- Glöm inte merförsäljning i kassan! Här finns stora möjligheter för dig att visa ytterligare köpförslag för dina kunder utifrån kundvagn eller ordervärde.
Vi tog även tillfället i akt att fråga en av våra digitala strateger, Gideon, om tips och råd för att kicka igång din digitala marknadsföring i tid innan perioden drar igång.
Hur kan man förbereda sig nu?
Det första steget är definitivt att sätta en strategi om man inte redan har gjort det. Vad vill du fokusera på och hur når du dina kunder på rätt sätt? Strukturera upp dina digitala kampanjer utifrån det. Se även till att du har inlägg förberedda för sociala medier, eventuella nyhetsbrev som ska skickas ut och glöm inte att fokusera på att hålla din startsida uppdaterad. Var är det viktigast för dig att du syns?
För de som arbetar mycket med kundkommunikation vill jag även slå ett slag för att peppa kunderna och att göra det via olika kanaler. Det kan handla om sociala medier, nyhetsbrev eller direkt i butiken. Informera om de olika kampanjerna och bygg upp kundernas förväntningar.
Om du får säga en sak som är viktigast att tänka på inför en sån här storhelg, vad skulle det vara?
Det viktigaste är att säkerställa att kunderna kommer åt dina kampanjer och erbjudanden – oavsett hur de kommer in i din butik. Gör tydliga vägar till kampanjsidan, ha en banner på startsidan och även en tydlig knapp i menyn. För de som kör på Google Ads eller liknande är det även viktigt att tänka på att det inte träffar alla, så säkerställ att allt är fixat för de som kommer in från annat håll också, avslutar Gideon.