Sedan en tid tillbaka har vi utökat med ett team som specifikt fokuserar på onboarding av våra kunder för att hjälpa dem komma igång. Onboarding är något vi sedan länge haft som en självklar del av vårt erbjudande, men nu kan vi växla upp ytterligare och erbjuda våra kunder en ännu bättre upplevelse. I spetsen har vi Lina Bäckström, Head of Customer Service, som berättar mer om satsningen och hur det kommer gynna våra kunder framgent.
“Vi vill att det ska vara strukturerat och tydligt för våra kunder, samtidigt som det är en viktig del för oss vad gäller relationerna med våra kunder. Vi vill skapa en långsiktig relation och vårda den på bästa sätt redan från start, och den här satsningen är en viktig del av det. För oss är det viktigt att våra kunder får en flygande start och verktyg som ger dem rätt förutsättningar”, förklarar Lina.
“En del av processen är bland annat att vi sätter upp projektplaner tillsammans med kunderna och de har en dedikerad Onboarding Manager som leder hela processen och även agerar kontaktperson under projektets gång. Det gör det enkelt för våra kunder att veta precis var man ska vända sig och de kan även vila tryggt i att det finns någon som ansvarar för allt från vårt håll. Tillsammans med kunderna sätter vi förväntningar och mål, och därefter säkerställer vi att de får exakt rätt verktygslåda för att de ska kunna ta sin e-handel dit de vill”, fortsätter Lina.
Teamet består av två olika roller som kompletterar varandra på bästa sätt. Dels finns det Onboarding Managers som projektleder hela processen fram till lansering och som även agerar bollplank tillsammans med kunderna. De kommer även med förslag på strategier för att främja kundernas utveckling och hela tiden optimera för att de ska kunna nå sina mål – oavsett vad dessa är.
“En annan viktig puck är att våra Onboarding Managers även samordnar alla avdelningar för kunden, så de slipper tänka på var de ska vända sig eller vem de ska kontakta. Här kommer exempelvis våra skickliga kollegor som hjälper till med design av e-handel, digital marknadsföring eller utbildning in i bilden. Vi har ett starkt samarbete med samtliga team för att hjälpa våra kunder att få en helhetsbild och kunna ta steg i både rätt riktning och ordning”, säger Lina.
Utöver Onboarding Managers har vi även ett team bestående av Tech Onboarding Specialists som hjälper kunderna att anpassa deras butiker utifrån deras tekniska behov. De hjälper även till med konfigureringen av detta, så att det blir en hållbar lösning för kunderna – utifrån deras specifika behov och verksamhet.
“Många gånger har våra kunder behov av att konfigurera sin e-handel, antingen med externa system som exempelvis lagerhantering eller ERP, eller arbetssätt. Där spelar våra Tech Onboarding Specialists en stor roll för att möta kundernas behov och önskemål kring hur de ska arbeta. För oss är det viktigt att samla alla nyckelkompetenser våra kunder kan tänkas behöva under samma tak”, avslutar Lina.
Vi vet att e-handel är ett komplext område med mycket att förstå sig på och hålla koll på – det är där vi kommer in i bilden. Det kan vara svårt att få alla bitar på plats, vilket är något vårt onboarding-team hjälper till med och reder ut tillsammans med våra kunder. Vi brinner för att hjälpa våra kunder förädla och utveckla det som de redan har, samtidigt som vi får vara en hjälpande hand.
“Det viktigaste för oss är att det ska vara en rolig resa som vi gör tillsammans med våra kunder, samtidigt som det känns enkelt för dem. Varje lanserad butik är som ett lyckorus för oss och vi trivs bäst när vi ser våra kunder lyckas och tar sin e-handel till nästa nivå”, avslutar Lina.