Vi har tidigare skrivit om tillgänglighetsdirektivet som blir lagstadgat i juni 2025 och vad det innebär för e-handlare. European Accessibility Act (EAA) – även kallat tillgänglighetsdirektivet på svenska – ämnar säkerställa att digitala och fysiska produkter blir mer tillgängliga för alla. Det innebär kort och gott att din e-handel ska vara enkel att använda och tillgänglig för alla. Som e-handlare innebär det här att du kommer behöva förhålla dig till olika typer av tillgänglighetsstandarder (WCAG).
För att underlätta för våra kunder har vi på Starweb därför tagit fram en tillgänglighetsanalys, en analys där du som kund får ett gediget underlag kring hur din butik ter sig idag, vilka förbättringsområden som finns samt konkreta förslag på hur du åtgärdar dem. För att berätta mer om bakgrunden och framtagandet har vi med Agnes Sjöberg, som jobbar som webbdesigner hos oss, och även Angelica Gaintatzi, UX/UI-designer.
För e-handlare som omfattas av det nya direktivet innebär det att deras butiker måste uppfylla specifika tekniska och designmässiga krav – exempelvis att all information ska vara tillgänglig via hjälpmedel som skärmläsare, att gränssnitt ska vara navigerbara med tangentbort samt att färger och kontraster ska vara optimerade för personer med synnedsättningar.
I dagsläget är det mellan 15-20 procent av befolkningen som uppger att de har en funktionsnedsättning i någon form. Det här innebär i praktiken att man riskerar utesluta var femte besökare genom att inte hålla sin e-handel tillgänglig.
“Genom att utesluta 20 procent av gruppen riskerar du även att tappa 20 procent av eventuell vinst”, förklarar Agnes. “Det finns med andra ord ingen som förlorar på att en hemsida är tillgänglig.”
Bakgrunden till analysen kom från när det var dags för oss att internt ställa om och hitta nya arbetssätt för att försäkra att våra kunder har det som behövs. Det här var idén om en tillgänglighetsanalys föddes.
”Som e-handlare kan det vara svårt att hålla koll på allt – det är allt från rätt texter på knappar, längd på paragrafer till kontraser och hierarki på hemsidan. Här vill vi komma in som en hjälpande hand”, säger Angelica. ”Först stod gedigen research på schemat, där vi ville skapa en lösning som ger våra kunder möjligheten att vara så förberedda som möjligt och rustade för kommande kravställningar.”
Under arbetets gång har vi lagt stort vikt vid det interna kunskapsutbytet och research – detta i form av workshops och utbildningar. Först gjordes research och workshops, därefter var det dags att testa verktygen tillsammans med riktiga kundexempel.
”Vi har pilottestat både verktygen som används, strukturen på analysen och presentationen av själva rapporten”, säger Agnes. ”Utöver en färdig slutprodukt har hela processen även resulterat i ett annorlunda arbetssätt från vår sida, som vi därefter använt som grund för att ta fram ett ramverk våra kunder kan ha användning för.”
Analysen landade slutligen i att omfatta tre områden – teknik, design och innehåll.
“Den tekniska delen tar vi hand om helt och hållet, medan innehållet ofta är där du som kund kan göra störst insats. När det gäller design finns vi alltid där som stöd om det skulle behövas,” fortsätter Agnes. “Vi delar även med oss av best practices som inte bara säkerställer att lagen följs, utan också förbättrar användarupplevelsen för alla.”
Analysen är utformad utifrån dina kunders köpresa, vilket ger dig en heltäckande bild över de sidor som är viktigast – med fokus på startsida, kategorisida, produktsida och kassa.
“Vi vet att det är dessa sidor som är viktigast för våra handlare och deras slutkunder, men väl värt att tänka på är att den feedback som ges går att applicera på hela butiken. Om vi exempelvis kommer med ett förslag gällande en köpknapp inne på produktsidan, så gäller det samtliga knappar i butiken”, förklarar Agnes.
Du får med andra ord inte bara en nulägesbild av din e-handel – utan även en konkret handlingsplan där vi kommer med rekommendationer, ger tips på verktyg och även går igenom hur du åtgärdar de punkter som inte uppfyller kraven. Detta gör att du själv kan prioritera vad som är viktigast utifrån en tydlig lista med förslag på förbättringar.
“Utöver det har vi även gjort det tydligt genom att klargöra ansvarsfördelningen redan från början, det vill säga vad som ligger på oss som leverantör och vad du själv kan åtgärda som kund”, förklarar Angelica. “Målsättningen är inte bara att du ska få en lista med saker att checka av, du ska även ha verktygen att ändra arbetssätt för att kunna fortsätta arbeta med tillgänglighet på ett hållbart sätt.”
Att satsa på tillgänglighet handlar inte bara om att följa lagen, det är också ett smart affärsdrag.
“Det finns inget att förlora på att vara den som tar det första steget”, understryker Agnes. “Jag brukar ofta höra en vanlig oro om att det kan vara kosta mycket tid och pengar, men där vill jag skicka med att det går att anpassa utifrån ens egna ekonomiska förutsättningar.”
“Ja, här handlar det inte bara om att följa lagen, utan att göra det på ett sätt som tilltalar alla, vilket du kommer tjäna på i det långa loppet”, fortsätter Angelica. “Att inte göra något kan i längden bli mycket dyrare.”
“Här finns med andra ord enorma möjligheter för företag att stärka sina varumärken, bygga lojalitet och trovärdighet”, avslutar Agnes. “När det kommer till kritan handlar tillgänglighet om att det ska vara så friktionsfritt som möjligt för alla att handla, vilket inte bara gynnar dina kunder, utan även dig och ditt varumärke.”