Undrar du hur man ställer in och skapar en framgångsrik Facebook-kampanj? Att förstå grunderna i Facebook annonsering kan hjälpa dig att undvika vanliga misstag som kostar tid och pengar.
I den här artikeln lär du dig hur du skapar en effektiv kampanj i Facebook Ads.
Innan du spenderar pengar på Facebook annonsering måste du ha en plan. Annars kommer du att flyga blint utan någon klar uppfattning om vart du vill åka.
För att se konsekventa resultat och identifiera var i din försäljningsprocess du kan utnyttja Facebook annonser. Svara på dessa fyra frågor, de är grundläggande för alla Facebook-kampanjer:
Låt oss nu titta på tre Facebook annonsstrategier du kan använda baserat på dina svar på dessa frågor.
Innehållsmarknadsföring (content marketing) är ett av de mest effektiva sätten att differentiera ditt företag och värma upp kalla målgrupper. Ge gratis värdefullt innehåll som underhåller, utbildar eller inspirerar din målgrupp. Du kan till exempel använda videor, leadmagneter (guider, checklistor, whitepapers, kuponger etc.) eller blogginlägg.
Att leverera ditt meddelande via dina Facebook annonser och e-postmarknadsföring är dubbelt så effektivt. Kunderna ser ditt meddelande i sin inkorg och när de surfar på Facebook.
Om du installerar Facebook-pixeln på din webbplats kan du rikta in dig på personer som nyligen har besökt din webbplats.
En retargeting strategi kan också vara den andra fasen i en content-first strategi. Bygg upp en anpassad målgrupp av användare som har engagerat sig med ditt videoinnehåll eller Facebooksida och kör sedan direktrespons-kampanjer (retargeting) till dem och marknadsför dina produkter eller tjänster.
När du har definierat strategin för dina Facebook annonser kan du ställa in din kampanj så här.
Strukturen för en Facebook annonskampanj består av tre nivåer: en kampanj, en annonsuppsättning och en annons. Den första nivån, kampanjen, är grunden för din annons.
På kampanjnivå väljer du ditt mål, vilken åtgärd vill du att användare ska vidta när de ser dina annonser. Facebook har tre objektiva kategorier: medvetenhet, övervägande och konvertering.
Målet du väljer beror på din strategi. Anta att du har en content-first strategi. Eftersom video för närvarande är den mest effektiva typen av Facebook-innehåll kan du köra specifika kampanjer med Video Views-målet.
Om du vill köra en retargeting kampanj för att skicka personer från Facebook till din webbplats väljer du antingen trafik- eller konvertering, beroende på vilken specifik åtgärd du vill att människor ska vidta.
Det bästa sättet att bestämma kampanjmålet är att arbeta bakåt från ditt mål. Om ditt mål är att generera försäljning för din e-handel, kan du till exempel erbjuda 10% rabatt på första ordern för att locka dem att göra ett köp.
I stället för att ge bort rabattkoden i ditt annonsmaterial, skicka användare från Facebook till en landningssida med ett opt-in formulär innan de får rabattkoden. Eftersom du vill att de ska vidta en specifik åtgärd är konverteringar det mest lämpliga kampanjmålet.
Det andra steget i kampanjstrukturen är annonsuppsättningen (ad-set), som anger hur annonser ska visas.
Inriktning är en av de viktigaste delarna av din kampanj och den kan vara avgörande för hela satsningen, även innan kampanjen går live. Låt oss titta på tre sätt att definiera målgrupper.
Det enklaste sättet är att använda demografiska och intresse alternativ. Denna strategi används vanligtvis för nya människor som inte tidigare har interagerat med ditt företag.
Här väljer du demografiska begränsningar som plats, ålder, kön och språk.
I avsnittet Detaljerad målgrupp kan du begränsa målgruppen genom att välja bland tusentals intressen, beteenden, demografi och mer.
Det finns ingen regel för hur stor målgruppen ska vara. Vanligtvis får du de bästa resultaten med grundläggande inriktning genom att använda en skiktad strategi. Välj en blandning av intressen och beteenden så du når din målkund.
Anta till exempel att du är en stjärnfotograf inom bröllopsindustrin. Börja med att inrikta dig på personer som är intresserade av bröllop och saker relaterade till bröllop.
Därefter vill du begränsa din målgrupp med OCH MÅSTE-villkoret. Klicka på begränsa målgrupp och välj livshändelsen för personer som är nyförlovade.
Använd en anpassad målgrupp för dem som är bekanta med ditt företag.
Med anpassade målgrupper kan du rikta dig till personer som har haft någon interaktion med ditt företag på Facebook, på din webbplats eller i din e-postmarknadsföring.
Anpassade målgrupper kan leverera de bästa resultaten för retargeting eftersom de vänder sig till varma målgrupper som redan känner till, gillar och litar på ditt företag.
Det sista steget i kampanjstrukturen är annonsnivån, annars känd som din annons. Din annons är vad dina kunder eller målgrupp kommer att se. Det är här du väljer ditt annonsformat och annonsmaterial inklusive bilder, videor, text till nyhetsflödet, webbadresser, text för visningslänk och en CTA-knapp.
Hur din Facebook annons kommer att se ut beror på din annonsstrategi, kampanjmål och annonsformat. Vissa mål begränsar vilka annonsformat du kan använda. Till exempel kan du bara välja videoannonsformat med Video Views-målet.
Det bästa du kan göra med din Facebook strategi är att skapa flera annonser när du kör dina kampanjer. Att skapa en enda bildannons begränsar hur framgångsrik satsningen blir. Genom att skapa flera annonser kan du testa variationer i text, bilder och till och och se vad som fungerar och vilka kombinationer så du kan förbättra prestandan under kampanjens livslängd.
Gå ut med nya annonser när relevanspoängen för dina aktuella annonser minskar, ofta på grund av hög annonsfrekvens (där man fortsätter att se samma annons om och om igen), så att du kan fortsätta att generera resultat från din kampanj.
Du kan till exempel starta en kampanj med ett nytt mål (som syftar till att öka försäljningen) som använder en grundläggande bildannons, det vanligaste annonsformatet. När relevansen börjar sjunka (vilket det så småningom gör), när annonsfrekvensen ökar har du flera alternativ:
Ett vanligt misstag som många gör är att ”döda kampanjen” och starta en ny. Om din första annons levererade resultat ska du inte stoppa den. Introducera nya annonser istället.
Innan du skapar dina Facebook kampanjer, ta dig tid att definiera din kampanjstrategi och var i din försäljningsprocess du kan använda Facebook annonser för att hitta nya kunder.