Storhelgerna är runt hörnet och nalkas snabbt – är företagets fraktavdelning redo? Black Week, jul och nyår är några av årets mest betydande shoppingperioder som står i startgroparna, och med dem förväntas en markant ökning av transporter och leveranser.
Planera dina försändelser
För att säkerställa att dina försändelser kommer fram i tid, är det viktigt att planera i förväg. Kontakta gärna din fraktleverentörs kundservice för att få tydlig information om leveranstider, särskilt när det gäller försändelser med tidskritiska krav. Veckan efter Black Friday kan leveranstiderna vara något längre än vanligt, särskilt när det gäller frakttjänster till utlämningsställen och hemleveranser. Leveranstiden förväntas dock inte öka med mer än 1-2 dagar, men det kan bli flera dagar.
Håll dig även uppdaterad på senaste hämtningsdatum för leverans innan jul! På Shiplinks, och de flesta fraktbolagens, hemsida hittar du datum från olika transportörer och tjänster i god tid innan.
Generella tips och tricks
Nedan har vi sammanställt en del tips och matnyttiga punkter att ha i åtanke. Inte minst eftersom november och december är intensiva månader – för både företagare, transportörer och chaufförer.
- Leveranstider: Observera att alla leveranstider, oavsett leveransmetod, endast är uppskattade leveransdatum och riktlinjer. Det innebär att det inte finns någon garanti eller ekonomisk ersättning för försenad transport om du inte har valt garantitillägg.
- Förpackningsmaterial: Se till att ha tillräckligt med förpackningsmaterial tillgängligt. Kontrollera att du har allt du behöver.
- Checklistor och rutiner: Skapa tydliga checklistor och rutiner för hela företaget och dess viktiga processer.
- Tillräckligt med resurser: Utvärdera om ni har tillräckligt med resurser för att hantera paketeringen under de kommande högtiderna.
- Skapa insikt i företaget: Planera gemensamma möten med hela personalstyrkan. Oavsett befattning kan alla bidra med viktig information och ställa relevanta frågor.
- Ta hjälp av dina leverantörer: Om du har frågor eller funderingar, tveka inte att kontakta fraktleverantörens eller fraktbolages kundservice. Vi finns här för att underlätta för dig under den här perioden.
- Ökad skaderisk: Med ökade volymer ökar även risken för skador. Var noga med emballeringen och följ föreskrifterna, även om det är hektiskt.
- Avisering och leveransavisering: Många arbetar på olika platser, och många kontor stänger innan jul. Överväg om du behöver göra särskilda val i din bokning för att säkerställa smidiga leveranser och att det finns personer på plats för att ta emot din försändelse.
- Oväntade händelser: Ett tydligt märkt gods, till exempel med klistermärken och tejp med logotyp, kan hjälpa transportören att hitta godset om adressetiketter skulle skadas eller lossna. En extra adresslapp i förpackningen kan vara till stor hjälp om något oförutsett inträffar.
- Skadat gods: Om olyckan ändå är framme är det viktigt att meddela din fraktleverentör eller fraktbolag inom 7 dagar från mottagningsdatumet om godset har skadats.
Har du frågor eller funderingar kring frakt?
Om du har några frågor eller funderingar kring frakt generellt är du alltid välkommen att kontakta vår samarbetspartner Shiplink. Det gör du antingen på telefonnummer 010 20 706 66 eller via mejl på order@shiplink.se.
Läs mer på shiplink.se.