Talesättet “en bra bild säger mer än 1 000 ord” är något vi alla hört – men det är ett talesätt av en anledning. Produktbilder är ditt starkaste kort när det gäller att visa upp dem för dina kunder, samtidigt som de även kan bygga förtroende. Oavsett om det gäller till din e-handel eller ifall de ska visas upp på en marknadsplats så kommer de jämföras med dina konkurrenter – vilket innebär att kvalitén på dina bilder kan vara avgörande för huruvida det blir en försäljning eller inte.
Vi tog tillfället i akt att fråga vår designchef Johannes kring vilka tips han skulle vilja skicka med. Så för dig som vill kunna ta dina egna produktbilder på ett enkelt, men snyggt sätt så har vi samlat in hans tre bästa råd för lyckade produktbilder.
Att ta bra produktbilder behöver inte vara svårt – eller dyrt för den delen heller – om man gör det på rätt sätt.
Oavsett hur bra ljus du har inne i ett rum så har du ändå bättre ljus från ett fönster eller utomhus. En av de viktigaste aspekterna att tänka på är att du har samma ljus på alla bilder du tar, för att underlätta för kunderna. På samma tema är det även fördelaktigt att ta bilderna på samma ställe, eftersom det gör det lättare för dig att vara konsekvent.
– Genom att fokusera på bra och konsekvent ljussättning ger du dina kunder bättre förutsättningar att kunna göra ett välgrundat köp, och det kan för din del även leda till mindre returer, säger Johannes.
Utöver bra ljussättning är det även viktigt att visa upp produkten från olika håll och i de fall där det är relevant – hur de kan användas. För vissa produkter kan det även vara relevant att visa upp storleken i relation till något, så att kunderna lättare kan bilda sig en uppfattning.
– Här vill jag även slå ett slag för att frilägga dina produkter. Nuförtiden finns det även massa AI-verktyg som kan göra det åt dig, vilket kan spara massor av tid. Personligen använder jag remove.bg, men det finns säkerligen en uppsjö av liknande verktyg, säger Johannes.
Sist, men absolut inte minst, gäller det att hålla jämn kvalitet på dina bilder. Inne i Starwebs mediebibliotek kan du enkelt ställa in vilken storlek dina bilder ska ha, vilket underlättar för dig att hålla dina bilder på en jämn nivå. Risken är annars att dina högupplösta bilder blir väldigt tunga, något som leder till att din hemsida laddas in långsammare. Det är något som varken kunder eller sökmotorer tycker särskilt mycket om.
– Här vill jag även slå ett slag för att använda sig av bra filtyper för sina produktbilder. Rekommendationen är WebP, då det går att få väldigt bra kvalitet i liten storlek, men annars rekommenderas även PNG, avslutar Johannes.