Som du säkerligen vet är engagerande och välskrivna produktbeskrivningar avgörande för att locka och konvertera dina kunder. En bra produktbeskrivning ger dina kunder en tydlig och klar förståelse för produkten, samtidigt som det framhäver dess unika fördelar. I den här artikeln kommer vi tillsammans gå igenom vikten av bra produktbeskrivningar samt dela med oss av exempel som kan hjälpa dig att skapa riktigt bra beskrivningar för dina produkter.
En bra utformad produktbeskrivning kan, om det görs rätt, vara ett kraftfullt marknadsföringsverktyg för att du ska öka din försäljning. Genom att formulera tydliga, engagerande och relevanta beskrivningar för dina kunder kan du övertyga dem om produktens värde. Tänk även på att inkludera fördelar, inspiration och teknisk information så att du kan möta kundernas behov och eventuella krav på information.
Nedan har vi samlat våra bästa tips – tillsammans med konkreta exempel – kring hur du kan formulera dina produktbeskrivningar.
En tumregel för en bra produktbeskrivning är att den är tydlig och lätt att förstå för kunden. Undvik att använda ett alltför tekniskt språk eller svåra ord som kan förvirra kunderna – om inte din produkt kräver det. Lägg istället fokus på att skriva om produkten på ett enkelt och konkret sätt. Tänk även på att hålla beskrivningen relevant för produkten och ge svar på vanliga frågor som dina kunder kan tänkas ha.
Exempel:
“Vår XX-mixer är designad för att göra din matlagning både enklare och snabbare. Tillsammans med den kraftfulla motorn blir det busenkelt att blanda, hacka och mixa ingredienser på ett ögonblick. Oavsett om du vill krossa is för att ha i favoritdrinkar eller göra en god smoothie, så är XX-mixern det perfekta verktyget för dig att ha i köket.”
För att en produktbeskrivning ska vara så effektiv som möjligt bör den framhäva produktens fördelar och vad som gör den unik. Var tydlig med hur den kan lösa eventuella problem eller vilka behov den kan fylla, med en positiv ton.
Exempel:
“Våra XX-löparskor är inte bara hållbara och bekväma – de är även designade med den senaste tekniken för att du ska få den bästa löpupplevelsen. Med en stötdämpande sula minskar du belastningen på dina fötter, samtidigt som varje steg blir fjäderlätt. Dessutom kan du vila tryggt i att oavsett om du springer på asfalt eller i natursköna skogar så garanterar vi den perfekta balansen mellan komfort och prestanda.”
Även ifall det är viktigt att fokusera på fördelar och egenskaper, så är det lika viktigt att förse dina kunder med tillräckligt mycket information för att de ska känna att de kan fatta ett välgrundat beslut. Tänk därför på att inkludera relevant information om produkten som färg, material, storlek, vikt eller skötselråd.
Exempel:
“XX-väskan är tillverkad av högkvalitativt vegetabiliskt läder med gott om förvaringsutrymme för att du ska kunna rymma dina vardagsprylar. Väskan har ett datorfack som passar för en 15” laptop. Tack vare sin smarta design kan du enkelt reglera axelband utifrån dina egna preferenser, vilket gör den perfekt för både vardag och resor.
Mått: XX cm (bredd) x XX cm (höjd) x XX cm (djup)”
Genom att investera både tid och omsorg i dina produktbeskrivningar kan du positivt förstärka kundens köpupplevelse, öka konverteringar och dessutom bygga varumärkeslojalitet. Se därför till att du utnyttjar varje chans att övertyga och inspirera dina kunder.