E-postmarknadsföring är essentiellt för dig när det gäller varumärkesbyggande och att stärka kundlojalitet. Det innebär i korta drag att man skickar kampanjer via e-postutskick i syfte att marknadsföra produkter eller tjänster. Det innebär även att du på ett effektivt sätt kan generera trafik till din butik, fokusera på relationsbyggande och även sälja varor. I den här artikeln kommer vi gå igenom de fördelar som finns, vad som är bra att tänka på samt skicka med några tips kring hur du kan lyckas med din e-postmarknadsföring.
Fördelar med e-postmarknadsföring
Fördelarna med e-postmarknadsföring är många. Utöver att det ger dig möjlighet att driva trafik till din butik och öka din försäljning kan du även lära känna dina kunder på ett nytt sätt. Vilket innehåll engagerar mest och hur ser kundbeteendet ut? Om du dessutom tar lärdom från detta och fokuserar på det du vet går hem hos dina kunder finns det en hel del att hämta. Det är även ett ypperligt sätt för dig att vårda dina kundrelationer och öka kundlojalitet.
Vad ska jag tänka på?
Men det kan kännas övermäktigt innan man kommit in i det, så för att underlätta har vi tagit fram en lista med saker som är bra att tänka på.
- Definiera tydliga och mätbara mål för din marknadsföring! Det kan till exempel handla om ökad försäljning, förbättrad kundlojalitet eller en ökad varumärkeskännedom. Sätt därefter upp KPI:er för att mäta din framgång och följ upp regelbundet! Det kan exempelvis vara konverteringar eller klickfrekvens.
- Segmentera din målgrupp. Det kan du göra utifrån exempelvis beteende, geografi, köphistorik eller andra relevanta faktorer. Du kan därefter använda den informationen för att skapa skräddarsydda kampanjer och/eller erbjudanden.
- Testa dina kampanjer! Det här kan du göra via A/B-testning av ämnesrader, bildval eller CTA-knappar.
- Säkerställ att dina landningssidor eller eventuella kampanjsidor är förberedda. Med andra ord – se till att butiken är förberedd för att omvandla dina besökare till betalande kunder. Det kan exempelvis handla om CTA-knappar eller ett säkerställande av att länkarna ligger rätt i utskicket och leder till rätt ställe.
- Tänk på att skapa en enhetlig upplevelse från start till mål. Den här punkten går hand i hand med föregående, och vad som upplevs som mål kan variera – det kan vara både genomfört köp eller leverans.
Så lyckas du med din e-postmarknadsföring
Nu när du fått några tips på vad som är bra att tänka på innan du börjar är det dags att gå in på nästa del – nämligen hur du kan lyckas. Här kommer fem tips!
- Ha tydligt och relevant innehåll som är fokuserat på mottagaren. Se även till att du har en kreativ och övertygande copy som fångar kundens uppmärksamhet.
- Responsiv design är A och O. Säkerställ att alla dina utskick är responsiva och ser bra ut på alla enheter.
- Använd dig av tydliga call-to-actions! Se även till att de är tydligt placerade, har en lockande design och uppmuntrar kunderna till att göra precis det du vill.
- Utvärdera och förbättra. Genom att använda dig av analys och statistik kan du enkelt mäta dina kampanjers prestationer och dra slutsatser för att optimera framtida kampanjer.
- Erbjud exklusivt innehåll! Locka dina kunder till att prenumerera genom att erbjuda exklusixt innehåll, förhandsvisningar eller erbjudanden till de som prenumererar. På så sätt ökar du även kundlojalitet – en win-win!
Välj rätt plattform
För att kunna få ut så mycket som möjligt av din e-postmarknadsföring är det viktigt att du väljer rätt plattform utifrån dina behov. Lyckligtvis har vi ett gäng kompetenta partners som kan hjälpa er med det – så ni får de bästa av förutsättningar för att lyckas. Du kan antingen läsa mer om dem, eller kontakta oss så hjälper vi dig vidare.