October 10, 2023
3 min
Nathalie Martineau
Marknadsförare

Guide: Att tänka på när du ska starta e-handel

E-handelns framfart behöver knappast någon närmare introduktion efter de senaste årens framgångar. Andelen försäljning som sker online blir allt större, samtidigt som fler och fler kunder väljer att handla på nätet framför de fysiska butikerna. Går du i tankarna att starta e-handel och vill veta mer om vad du ska tänka på? Då har du kommit till rätt ställe. I den här guiden går vi igenom saker du behöver tänka på innan, som exempelvis plattform, logistik och frakthantering. Låt oss börja direkt! 

Saker att fundera på innan du startar

Det finns en hel del punkter du behöver ta i beaktande innan du beslutar om e-handel är något för dig. Vi kommer inte hinna gå igenom alla i just den här guiden, men förhoppningsvis kan vi skicka med dig det viktigaste. 

  • Hur ser din affärsplan ut? Vilka produkter har du tänkt sälja och till vilka kunder? Här gäller det att ha en ordentlig plan, så du kan sätta strategier därefter.
  • Funderar du på att sälja utomlands? Då kan det vara en god idé att kolla upp hur lagar och regler fungerar i de länder du tänkt sälja. 
  • Har du produkter som kräver specifika betallösningar eller fraktsätt? 
  • Hur vill du hantera logistiken? Ska du använda dig av dropshipping eller ha ett eget lager? Två exempel som kräver olika lösningar. 
  • Hur ser det ut med konkurrenter? Ifall marknaden är mättad kan det bli svårare att ta sig in, så här gäller det att göra en ordentlig konkurrent- och marknadsanalys. 
  • Hur mycket tid har du tänkt att lägga? Har du tänkt göra mycket av det själv eller låta någon annan göra det åt dig? Det är även bra att fundera på ifall det här är någonting du tänkt göra vid sidan av till att börja med. 

Välj rätt plattform 

När du funderat på ovanstående punkter är det dags för nästa steg – att välja rätt e-handelsplattform. Även här finns det ett par saker du behöver fundera på, inte minst när det gäller hur mycket tid som ska läggas eller vilken prislapp du är villig att betala. 

Här är det viktigt att du är på det klara med dina intentioner och vilket upplägg du vill ha. Det finns lösningar som är i princip gratis och de som kostar pengar – ganska mycket pengar – beroende på vad du är ute efter. Vissa lösningar innebär även mycket research från din sida, medan andra innebär att du helt lägger över arbetet på någon annan. Det handlar helt och hållet om vilka behov du har. Ska du exempelvis kombinera din e-handel med en fysisk butik? Då är det ytterligare en faktor du behöver tänka på. 

Hos Starweb kan du alltid starta en testbutik för att se ifall vårt upplägg passar just dig och din verksamhet. 

Transportadministrationssystem

Nästa steg är att kolla upp vilket transportadministrationssystem (TA-system) du ska använda dig av. Inte nog med att det kommer att förenkla din logistikhantering, det kommer även hjälpa dig hålla koll på orderstatusar och frakthantering. Om du även har en plattform där det synkas automatiskt finns det en hel del tid att spara! 

Frakthantering och administration 

I det här steget är det bra att fundera på vad du kommer sälja och vilka fraktalternativ som är bäst lämpade för det. Fraktfrågan är en av de största knäckfrågorna inom e-handel – och även en viktig fråga för dina kunder. De olika fraktalternativen som finns skiljer ju sig onekligen beroende på om du ska sälja skrymmande gods eller mindre varor. Så vi rekommenderar att du går igenom vilka alternativ som finns för ditt utbud samt vad dina kunder hade föredragit. 

Fördelar med att starta e-handel 

Det säger sig självt att det finns en rad olika fördelar med att starta e-handel, inte minst ifall det visar sig att det går bra. 

  • Flexibilitet. En av de största fördelarna som finns i att bedriva e-handel är möjligheten till flexibilitet och därtill även frihet. Du kan lägga upp arbetstiden utifrån det egna livspusslet, vilket uppskattas av många. 
  • En kontinuerlig lärandeprocess. När det gäller e-handel blir man aldrig färdiglärd, utan det tillkommer hela tiden nya saker att lära sig. Dessutom går det alltid att utveckla sin e-handel, oavsett hur långt man kommit sedan tidigare – vilket innebär fler lärdomar för dig. 
  • Möjligheten att nå en större målgrupp. Den här gäller mer dig som har en befintlig fysisk butik idag och som funderar på att komplettera med en e-handel. Med en e-handel får du större möjlighet att nå fler och slipper dessutom vara geografiskt begränsad. 

En resa som aldrig tar slut

Förhoppningsvis har du nu fått lite mer kött på benen kring saker att tänka på innan du startar e-handel. Vi vill även trycka extra på att en e-handelsresa aldrig tar slut, utan man fortsätter konstant att lära sig och utvecklas genom erfarenhet. Det är även viktigt att du kontinuerligt arbetar med din konverteringsoptimering, så att din e-handel fortsätter att förbättras och du får fler betalande kunder. 

Om du vill ha ett bollplank vad gäller e-handel är du hjärtligt välkommen att kontakta oss – vi finns här för dig.

Fler inlägg