Att förbereda sin e-handel inför julen är lika viktigt som en fysisk butik – inte minst vad gäller inredning och känsla. I den här artikeln kommer vi ge dig våra tips för hur du kan höja julkänslan i din butik samtidigt som det även kan öka din försäljning. Häng med!
Ett enkelt och snabbt sätt för dig att skapa en julkänsla i butiken är att arbeta med dina produktkategorier. Sätt dig in i din målgrupp och fundera på vilka produkter du hade kunnat ha med. Kanske kan du framhäva produkter som går in under exempelvis julklappstips och utifrån din målgrupp. Ett tips är även att arbeta med paketprodukter för att ta fram olika kit som kan passa dina besökare!
För att förstärka julkänslan ytterligare kan det vara en idé att skriva olika blogginlägg, arbeta mycket med dina sociala medier eller utforma specifika kampanjutskick med juligt tema. Här finns det även utrymme för dig att vara kreativ med exempelvis nya och juliga produktbilder.
Skulle kreativiteten sina kan det vara en god idé att bygga ditt content kring de olika temadagar och högtider som finns fram till jul. Det kan exempelvis vara advent, Lucia, pepparkakans dag eller varför inte jultröjans dag?
Ett annat alternativ är att du använder dig av en julig design eller juliga banners inne i butiken. Tänk på att låta det följa som en röd tråd i hela butiken, så att det blir enhetligt och följer temat. Här kan det exempelvis handla om att du ändrar färg på knappar eller text, eller byter font. Genom att använda dig av banners får du även möjlighet att pynta din butik likt hemmet – vilket ökar julkänslan och även engagemanget.
Här kan bara fantasin sätta gränserna! För dig som vill satsa på dagliga erbjudanden så finns det en uppsjö av sätt att göra det på. Dels kan du köra på e-postmarknadsföring där du säljer in dagens produkt, men du kan även här arbeta med bloggen och att dagligen publicera blogginlägg eller artiklar. Kanske kan du komma med dagliga tips, som exempelvis recept eller liknande, och där länka till produkterna du har erbjudande på? Det är ett enkelt sätt att skapa engagemang.
Genom att blanda olika tillvägagångssätt samtidigt som du säkerställer att du har en röd tråd kan du med små medel skapa en gemytlig och inbjudande butik som dessutom främjar julkänslan – och förhoppningsvis ökar dina kunders engagemang.