En av e-handelns största försäljningsperioder står runt hörnet och det börjar bli hög tid att förbereda sig för att dina insatser ska kunna prestera så bra som möjligt. År efter år ökar kundernas förväntningar och krav på e-handlare, och vi vill hjälpa er att förbereda er så att ni kan möta dem med bravur.
I den här guiden har vi samlat våra bästa tips vad gäller allt från det tekniska till hur du ska kommunicera med dina kunder och hur du ska tänka vid val av erbjudanden. Stort lycka till och mycket nöje!
Se till att alla sidor i din butik fungerar som de ska. Hur handlar din kund och hur ser köpresan ut? Navigera på samma sätt som dina kunder brukar göra i din butik för att försäkra dig om att upplevelsen är smidig och allt fungerar som det ska.
Vi vet att de flesta är medvetna om att andelen mobilköp fortsätter växa allt starkare, men vill ändå slå ett slag för att testa så att alla sidor fungerar som de ska och är mobilvänliga. Det är viktigt att kunna leverera en välfungerande mobilanpassad butik för att inte riskera att kunderna lämnar och istället genomför köpet hos en konkurrent.
Ett bra tips är att skapa en egen kategori för Black Friday, så att dina kunder kan se alla dina erbjudanden på ett och samma ställe. Det gör det även smidigare för kunden att kunna filtrera ut exakt vad de letar efter. Perioder som denna är det extra viktigt för dina kunder att de hittar de bästa erbjudandet och om ni kan hjälpa dem med det ökar chanserna markant att de stannar och handlar hos just er. Om ni har många nedsatta produkter kan det även vara en god idé att göra om hela startsidan så att alla produkter och banners är kopplade till Black Friday.
Som en förlängning på föregående punkt vill vi även rekommendera att sätta upp en särskild kampanjsida. Många kunder får under den här perioden ändrade köpbeteenden och det handlar mer om att hitta en bra deal, snarare än att hitta en specifik produkt. Genom att ha en bra och tydlig kampanjsida uppsatt kan ni på så sätt generera många nya kunder som kommer tillbaka till er.
Black Friday handlar ofta om att erbjuda så hög rabattsats som möjligt, vilket gör att många väljer att sälja ut “hyllvärmare” för att bli av med produkter som annars inte säljer tillräckligt snabbt. Dock kan det vara värt att ha med ett antal populära produkter och sänka sina marginaler på dem för att istället bygga lojalitet mot sina kunder. Det gör att ni kan arbeta varumärkesbyggande och skapa en känsla hos kunderna att ni erbjudit något extra, istället för att bara rensa ert lager på svårsålda produkter.
Se till att alla besökare som kommer till er e-handel förstår direkt att ni kör Black Friday, oavsett vilken landningssida de hamnar på. Många kunder söker idag aktivt upp Black Friday Deals på Google eller hos prisjämförelsesidor, vilket gör att de kommer direkt till en produktsida istället för startsidan. Ge därför kunderna chansen att kolla igenom rean iställer för att lämna butiken – det är ett bra sätt för att minska avhoppningsfrekvensen. På kategorisidor kan man exempelvis lägga till en banner längst upp som länkar till rean, och för produktsidor kan man lägga till en rad med produkter från Black Friday-kampanjen med möjlighet att ta sig vidare till all rea.
Ett välkänt knep för att öka konverteringsgraden är att uppmana folk till att handla direkt genom att kommunicera att erbjudandet bara gäller under en specifik tid. Till exempel kan du skriva i dina banners och på produktsidor att “erbjudandet bara gäller idag” för att vara tydlig med att det gäller under en kort tid.
Sociala medier svämmar över av erbjudanden och inlägg – inte minst under Black Friday. Här gäller det att tänka över hur ni ska nå ut och hur ni kan variera det ni publicerar. Det kan till exempel vara en bra idé att använda sig av både vanliga inlägg, rörligt innehåll men även publicera saker på stories på både Facebook och Instagram. Passa även på att kolla in hur konkurrenterna gör – och gör det ännu bättre.
Ett annat tips är att förbereda dina kunder på vilka erbjudanden just ni kommer att ha under Black Friday. Det skapar dels ett intresse, men lockar även kunder till att besöka just din butik.
Generella utskick som går ut till alla ger sällan någon större effekt. Här kan du istället arbeta med att segmentera dina kunder beroende på deras köphistorik. Du kan skapa riktade och relevanta utskick genom att exempelvis erbjuda produkter från samma varumärke, kategori eller som är kompletterande till produkter som de tidigare har köpt. Genom att visa att du känner din kund skapar du lojalitet och de som är trogna kunder hos dig vill även bli behandlade så.
På samma tema – ge dina stamkunder något extra för att de just är trogna kunder. Det kan exempelvis handla om att låta dem få ta del av dina erbjudanden lite tidigare än alla andra, vilket i sin tur ökar kundlojaliteten.
Med fler kunder och beställningar kommer ofta fler frågor och mer arbete för er kundtjänst. Var beredd på att kunna hjälpa dina kunder snabbt och effektivt, både före, under och efter Black Friday. Om man sköter det på ett bra sätt ökar man även chanserna för att kunderna återkommer inför julhandeln.
Under tidigare år har det varit många företag som drabbats av logistiska problem efter Black Friday, vilket inte är så konstigt om man säljer bättre än förväntat. Därför kan det vara en god idé att informera dina kunder om att det kan uppstå förseningar eller längre leveranstider så att de är medvetna om det direkt vid ett köp. Ett annat tips är även att köra hela Black Week, med olika erbjudanden varje dag, för att på så sätt sprida ut logistikkedjan.
Under Black Friday är det hög konkurrens om många kunder under en väldigt kort period. Det är något som i allra högsta grad påverkar den betalda marknadsföringen, så här är det viktigt att se över er strategi och budget i god tid för att vara så förberedda som möjligt. Eftersom det kommer vara hårt tryck är det även viktigt att kunna analysera bud och klickkostnader hela tiden för att kunna göra snabba ändringar. Om ni använder er av en byrå eller konsult rekommenderar vi att ni tar kontakt med dem snarast för att tillsammans sätta en strategi som gör att ni kan maximera er investering och få så bra avkastning som möjligt.
A/B-testning handlar om att testa ditt innehåll och få in trafik som ger dig ett resultat om vilket innehåll som presterar bäst. Under Black Friday och julhandeln är det väldigt mycket trafik, vilket även innebär att du kan få snabba och effektiva resultat på optimeringar som görs. Tänk dock på att ha en tydlig plan för vad som ska testas och se till att ni lanserar det bäst presterande resultatet, så att ni kan göra snabba uppdateringar.
Analys och utvärdering är inget som hjälper dig på en gång, men för att få ett underlag till julhandeln eller nästa års Black Friday är det otroligt viktigt att avsätta tiden för det. Det gör att du har svart på vitt vad som gick bra och det som gick mindre bra kan du hitta förbättringspunkter för, så att nästa period går ännu bättre.
Genom att paketera flera produkter kan du styra vad det är du ger en kampanj på, samtidigt som dina kunder känner att de får en bra deal. Här kan du till exempel arbeta med att baka ihop produkter du vill bli av med eller som säljer lite långsamt.
Ett annat tips är att arbeta med block som visar olika relaterade produkter. Se till att du har dina kampanjvaror länkade till varandra, så att de ökar den relevanta synligheten hos dina kunder.
Finns det något annat du kan erbjuda förutom bra priser? Prisjakt har tidigare listat andra alternativ som kunder går på utöver ett bra pris. Exempel på detta kan vara gratis frakt eller gåva vid köp och vilket av dem som är bäst beror helt och hållet på ditt sortiment och dina kunder.
Försäljningsperioden har under de senaste åren ökat från att gälla en dag till en upptrappning på flera veckor. Idag är det flera företag som kör Black Week eller även Black Month, vilket kan utnyttjas till din fördel. Genom att köra olika erbjudanden under olika dagar kan du dels sprida ut logistikkedjan, men även skapa en bra anledning för dina kunder att komma tillbaka under periodens gång.