Google Analytics 4 (GA4) är den senaste versionen av verktyget Google Analytics. Tack vare nya funktioner kan Google Analytics 4 hjälpa dig som e-handlare att få vassa insikter om dina kunders preferenser och beteende. Men – innan du kan dra nytta av detta – behöver du förbereda en del saker. I den här artikeln kommer vi ge dig några tips kring hur du kan förbereda din e-handel för Google Analytics 4 och vad som är viktigt att tänka på.
Det allra första steget i att förbereda din e-handel för Google Analytics 4 är att skapa en GA4-property. Det gör du genom att antingen skapa ett nytt konto i Google Analytics eller genom att uppgradera ditt befintliga konto på Universal Analytics till GA4. När du skapat din property kommer du få en spårningskod som ska läggas in i din butik, så verktyget kan samla in data.
En av de största nyheterna med Google Analytics 4 är att det fokuserar på händelser, så därför behöver du uppdatera din spårningskod för att kunna spåra just dessa. Om du inte har en befintlig på din hemsida behöver du lägga in den. Med andra ord – du behöver lägga in den nya spårningskoden i koden till din e-handel, så att den kan börja spåra händelser ordentligt.
Därefter är det dags att börja fundera på vilka händelser du vill att verktyget ska spåra, och sen skapa dessa. Eftersom GA4 fokuserar på just händelser är en viktig aspekt att fokusera på händelser som är relevanta för just din e-handel. Det kan exempelvis handla om när kunder lägger produkter i varukorgen, går till kassan eller genomför köp. Genom att du skapar händelser kan du på sikt få en djupare förståelse för kundernas beteenden och hur de interagerar med din e-handel, så du därefter kan optimera den utifrån relevant underlag.
Ytterligare en stark fördel med Google Analytics 4 är förmågan att skapa och jobba med anpassade rapporter i verktyget. Bland annat kan du skapa rapporter som är baserade på specifika händelser eller användarnas beteende, vilket ger dig en bättre bild av företagets prestationer. Med rapporterna som underlag kan du därefter se vilka förändringar du kan göra för att öka konverteringen och öka din försäljning.
En aspekt som är viktig att tänka på är att Google Analytics 4 har strängare krav på integritet och dataskydd. Med andra ord innebär det att dina användare behöver ge samtycke för att du ska kunna spåra deras beteende. Det kan lösas genom att du exempelvis lägger till en cookiebanner. Du kan även utforma en sekretesspolicy som förklarar tydligt vilken data som spåras och var.