June 12, 2024
5 min
Nathalie Martineau
Marknadsförare

Filip tipsar: Vikten av en bra produktsida

Produktsidan är en av de viktigaste delarna i en e-handel – inte minst eftersom det är det sista steget för en besökare innan de bestämmer sig för ett köp. Men hur ska man tänka kring utformandet av just produktsidan och vilka best practices är det som gäller? Vi tog tillfälle i akt att fråga Filip, vår Product & Partner Manager, som snällt benade ut vad det är som gäller. 

Ska ge samma intryck som startsidan

Beroende på hur dyr och komplex en produkt är så finns det olika många beslutspunkter som måste checkas av från kundens håll. För att ta ett exempel: ska du köpa ett mobilskal har du mest sannolikt betydligt färre beslutssteg än om du ska köpa en ny dator. 

“Av den anledningen är det direkt nödvändigt att arbeta med tydlig produktinformation, så att kunden har tillräckligt med information för att kunna ta ett välgrundat beslut. Samtidigt är det även viktigt att arbeta med både design och layout som optimerar och ökar konvertering”, förklarar Filip. 

Idag är det dessutom vanligt att mycket av trafiken hamnar direkt på en produktsida, särskilt om man använder sig av exempelvis shopping-annonser eller prisjämförelsesidor. Därför är det viktigt att produktsidan ger samma intryck som startsidan gör, inte minst för att öka tillit och tydlighet för kunden. 

“Här gäller det att tydligt visa var man som kund har kommit och varför man ska handla just här. Det ligger även en större utmaning i att behålla kunden på sidan eftersom de enkelt kan klicka sig tillbaka i webbläsaren”, fortsätter Filip. 

Så utnyttjar du produktsidans tre delar 

Men hur kan man arbeta strategiskt med sina produktsidor för att verkligen främja kundernas köpresa? Det är precis det vi kommer gå igenom i det här avsnittet. 

“När man bygger upp sin produktsida ska man göra det i tre huvudsakliga delar, som alla har olika syften beroende på var besökaren är i sin kundresa”, förklarar Filip. 

Översta delen: Primär information

Den översta delen ska innehålla kortfattad information som gör det enkelt för kunden att få den information som behövs kring produkten. Det kan exempelvis vara vad det är för produkt, varför man ska köpa den och hur man köper den. 

“Vilken information det är beror helt på vad man säljer, så vissa saker kan ibland klassas som bra att ha, och i andra fall är direkt nödvändigt”, förklarar Filip. “Ta en PDF-manual som exempel, ibland vill man att den bara ska kunna letas upp av de kunder som vill ha den, men i andra fall är det viktigt att presentera direkt.”

Information som måste vara med 

  • Produktens namn
  • En tydlig bild på produkten, men även extrabilder som ger möjlighet att se produkten i olika vinklar, sammanhang eller användningsområden
  • En kort produktbeskrivning som både beskriver och säljer in den
  • Pris för att köpa produkten
  • En tydlig köpknapp med inbjudande text
  • USP:ar (Unique Selling Points) som ligger i samband med köpknappen och är knutna till ett köp av produkten 

“Sedan finns det även information som är bra att komplettera med. Exempel på detta kan vara bulletpoints med korta säljande argument, jämförelsepris, kundbetyg, widgets för prisjämförelsesajter om man vet att man är billigast på till exempel Prisjakt eller Pricerunner”, säger Filip. “I vissa fall kan det även vara bra att ha med en storleksguide eller även förväntad leveranstid. I slutändan handlar allt om att räta ut så många av kundens frågetecken som möjligt.”

Mellersta delen: Djupgående information 

Nästa block på produktsidan bör innehålla saker och information för den som är mer intresserad av detaljer om produkter. Här kan det vara bra att redan i översta delen lägga in en ankarlänk som skickar ner besökaren till den här delen. Det kan man göra genom att exempelvis avsluta den korta beskrivningen med en “Läs mer”-länk som skickar kunden till en längre och mer utförlig beskrivning. 

Delar som måste vara med 

  • Relaterade produkter till den produkt man tittar på är en bra övergång till den mellersta delen. Här kan man få upp snittordervärdet genom att få besökare att köpa något mer till det man tittar på – exempelvis en t-shirt till byxorna eller smörjmedel till den specifika maskindelen. 
  • En längre och mer utförlig beskrivning av produkten som riktar sig mot de som är intresserade och vill läsa mer. 
  • Specifikationer som kompletterar den utförliga beskrivningen. Här kan man på ett strukturerat sätt presentera viktig produktinformation.

“Även här finns det kompletterande information som kan vara bra beroende på vad man säljer. Till exempel är det här en bra yta för att nyttja användargenererat innehåll som visar upp bilder på när andra kunder använder produkten”, säger Filip. “Har man en tjänst för detta, som Cevoid, så kan man testa att lägga denna som övergång till den mellersta delen istället för relaterade produkter. Ett alternativ är att man även här använder en ankarlänk från den översta delen, med ‘Se vad andra tycker’ som skickar ner besökaren hit.”

Beroende på vad du säljer kan det även vara klokt att ha med dokument, symboler och manualer om produkten, eller varumärkesinformation som stärker övrig produktinformation. 

Nedre delen: Vägarna vidare in i butiken

Syftet med att ha en nedre del där man arbetar med flera block är för att behålla besökare som är osäkra eller kommer in mer spontant till webbshopen. Genom att lägga in olika vägar som leder en vidare in så minskar man risken för att besökaren lämnar – vilket blir extra viktigt för dig som arbetar mycket med trafik direkt in till produktsidorna. Annars finns risken att besökaren klickar sig tillbaka i webbläsaren eller kanske har samma produkt uppe på flera av dina konkurrenter. 

Delar som kan vara med

För den här delen finns det inga block som “måste” vara med, utan här får du anpassa utifrån vad du säljer. Här kan det tålas att tänka på att när besökaren väl kommit så här långt ner på sidan är det oftast bättre med mer generella saker. Det kan till exempel vara: 

  • Produkter från samma varumärke.
  • Blogginlägg som visar att man arbetar med kunskapsspridning – om det inte gäller ett produktspecifikt inlägg, då passar det bättre i den mellersta delen.
  • Banners till Outlet eller Rea som lockar besökare som är ute efter en bra deal.
  • Produkter från samma kategori eller produkter som har liknande egenskaper. 
  • Banners eller knappar till “Våra populäraste kategorier”

“Genom att arbeta med sina produktsidor utifrån ett kundperspektiv, och var i köpresan de befinner sig, finns det otroligt mycket att hämta. För många är produktsidan i särklass den viktigaste touchpointen för besökarna i din e-handel och det är viktigt att verkligen utnyttja den ytan”, avslutar Filip.

Fler inlägg