January 19, 2024
2 min
Nathalie Martineau
Marknadsförare

E-handel - vägen till en riktigt vass kundupplevelse

E-handel är ett komplext område, som dessutom står i konstant förändring och utveckling. Trender kommer och går, men vikten av en kundupplevelse i världsklass består. Vi har tidigare gått igenom vad du ska tänka på innan du startar en e-handel, men nu tänkte vi ta tillfälle i akt att diskutera vikten av e-handel generellt och hur det kan bidra till en kundupplevelse att räkna med.

Ökad konkurrenskraft 

Genom att etablera en närvaro online skapas möjligheter för mindre och medelstora e-handlare att konkurrera med och utmana de större aktörerna inom samma bransch. Det här gör även att du kan nå en global målgrupp utan geografiska begränsningar, samtidigt som du differentierar dig med unika erbjudanden och nischade produkter. 

Skräddarsydd kundupplevelse 

Tack vare möjligheten att samla in och segmentera kunddata finns det stora möjligheter för e-handlare att förbättra och skräddarsy kundernas upplevelser, både genom marknadsföring, personliga erbjudanden eller annan kundkommunikation. Säkerställ att du utnyttjar kraften som finns i att lära känna dina kunder – det lär betala sig. 

Stora möjligheter för mindre och medelstora företag 

Precis som vi varit inne på tidigare ges mindre och medelstora e-handlare liknande, om inte samma, förutsättningar som de större företagen att konkurrera om de digitala utrymmena. E-handeln bryter inträdesbarriären och gör det möjligt för mindre och medelstora företag att etablera sig utan samma krav på resurser som en fysisk butik kan kräva.

– Oavsett om man har en fysisk butik idag eller inte så är e-handel en otroligt viktig säljkanal, och för många segment är det den största kanalen. Era kunder vänder sig troligtvis till de alternativ som finns online först, och för dig som e-handlare måste du finnas där dina kunder finns, säger Filip Broman som är Product & Partner Manager på Starweb och Nordisk E-handel. 

Flexibilitet och tillgänglighet 

Det är sen gammalt att e-handel erbjuder kunder både flexibilitet och bekvämlighet vad gäller både tid och rum. Numera är det allmänt vedertaget att kunna handla dygnets alla timmar, slippa trängsel och stress samt göra det från valfri enhet – så länge den har internetåtkomst. Köpresan i sig kan ta längre tid än att handla i en fysisk butik, men här finns möjligheten att ta kundupplevelsen till nästa nivå i resans alla led – från första intryck av din butik till leverans eller returhantering. 

Bara genom att fokusera på kundupplevelsen finns det mycket för e-handlare att hämta. Om du behöver bolla kring hur du gör det på bästa sätt, eller hjälp att se över din nuvarande lösning så finns vi här för dig. Vi vet att e-handel är ett komplext område, men tillsammans ser vi till att du får rätt verktygslåda för dina behov.

Fler inlägg