I ett av våra tidigare inlägg gick vi igenom vikten av användargenererat innehåll, vilket uppskattades av många. Till det här inlägget har vi frågat våra vänner på Cevoid ifall de vill dela med sig av sina tips för hur man kan samla in användargenererat innehåll, vilket de gladeligen gjorde. Här kommer dem!
Det finns tre huvudsakliga sätt som du kan samla in användargenererat innehåll på. Nedan går vi igenom dem varförsig och därefter går vi in mer på hur du kan uppmuntra dina kunder till att skapa och dela innehåll.
Att använda sig av hashtags eller taggningar på sociala medier är ett enkelt sätt att samla in användargenererat innehåll, inte minst eftersom många socialt aktiva kunder gillar att dela sina köp och tagga sina favoritmärken.
Med direktuppladdningar kan du enkelt skapa anpassade länkar och dela dem med ditt varumärkescommunity.
Ett vanligt sätt att samla in användargenererat innehåll är att be dina kunder dela det på mail. Det är dock en manuell och tidskrävande metod, så vi rekommenderar istället att välja en automatiserad metod, exempelvis ett verktyg för direktuppladdningar – som Cevoid.
Nu har vi gått igenom de vanligaste sätten att samla in innehåll från dina kunder, men hur kan du då uppmuntra dina kunder till att skicka in det? Här kommer lite tips kring hur du kan arbeta med det.
“Om ert varumärke vill jobba med innehåll från hela ert community så är det viktigt att alla kan dela med sig på det sättet de känner sig bekväma med. För vissa innebär detta att posta på sina sociala mediekonton och tagga varumärket, och för andra innebär det att dela med sig av innehåll direkt till ert team.” säger Totte Jönsson, VD och grundare av Cevoid.
Det enklaste sättet att uppmuntra till användargenererat innehåll på sociala medier är att ha med hashtags eller användarnamn i dina bios. Det är även det enklaste sättet för dig som inte arbetat med det tidigare att komma igång. Du kan även ha med en länk till direktuppladdning, vilket underlättar för dina kunder att dela med sig av deras innehåll.
Tips! Glöm inte att påminna dina följare då och då om hur de kan dela innehåll, förslagsvis via stories på Instagram.
Den bästa källan till användargenererat innehåll brukar vara att höra av sig till kunder efter att de genomfört ett köp. Dessutom är det ett bra sätt för dig att vårda dina kundrelationer och bibehålla engagemang även efter de köpt en produkt eller tjänst. Däremot är det viktigt att tänka på när och hur du gör ett sånt utskick.
Det finns en hårfin balans mellan att vänta för lite och för länge med att skicka ut en förfrågan till kunderna. Dels vill du att de ska hinna få dina produkter, men samtidigt gäller det att fånga dem när de fortfarande har det tillräckligt färskt i minnet. Här kommer tre snabba tips kring hur du kan maximera möjligheten med mailutskick.
På din hemsida kan du både inspirera och uppmuntra dina kunder med hjälp av användargenererat innehåll. Genom att visa upp ett galleri av befintligt innehåll kan potentiella kunder inspireras, och befintliga kunder uppmuntras till att själva ladda upp.
Användargenererat innehåll som en del av marknadsföringen kommer med en rad olika fördelar. Det bygger förtroende, möjliggör kundengagemang och kan öka din försäljning. Däremot kan det ta lite tid innan du vet vad som funkar bäst för dig och din verksamhet, så här gäller det att testa sig fram. Vi hoppas däremot att du fått lite mer kött på benen gällande hur du samlar in och uppmuntrar till användargenererat innehåll.