November 8, 2023
3 min
Nathalie Martineau
Marknadsförare

Arbeta strategiskt med marknadsplatser

Det är få som missar marknadsplatsernas framfart under de senaste åren och de möjligheter som finns med dem. Vi har tidigare skrivit om hur du kan SEO-optimera för Amazon, och i den här artikeln kommer vi gå igenom de konkreta fördelar som finns i att arbeta strategiskt med och på dem. Vi ger dig även exempel på när det lönar sig att vara listad på marknadsplatser samt ger dig tips för att lyckas. Häng med! 

Fördelar med marknadsplatser

Marknadsplatser kan vara en kraftfull strategi för dig som e-handlare när det gäller ökad försäljning, starkare närvaro online och en utökad räckvidd. Nedan går vi in ännu lite mer på mer specifika fördelar som finns med det. 

  • Ökad synlighet och större räckvidd. När du listar dina produkter på marknadsplatser får du inte bara tillgång till deras kundbas, utan det ökar även synligheten för dina produkter och ditt varumärke. 
  • Möjlighet att nå nya och större kundsegment. På grund av marknadsplatsernas redan befintliga kundbaser har du chansen att nå nya kunder, som dessutom befinner sig nära ett köpbeslut. 
  • Enkelt och snabbt att komma igång. Att komma igång med att sälja på en marknadplats tar oftast lite till ingen tid alls.
  • Dra nytta av deras marknadsföring. Många marknadsplatserna har även inbyggd marknadsföring, vilket är perfekt för dig som vill synas lite extra. 
  • Differentiera dig från konkurrenterna. Genom att synas på marknadsplatser där dina konkurrenter inte finns kan du enkelt särskilja dig. 
  • Nå internationella kunder. Expandera din verksamhet och sälj till kunder i andra länder, utan att behöva bygga upp en global närvaro på egen hand. 

Nu när vi gått igenom några av de fördelar som finns i att synas på marknadsplatser är det dags att gå in på nästa block, nämligen när det lönar sig. 

Då tjänar du på att synas  

Beroende på vilket sortiment du har finns det olika perioder där det kan vara extra lönsamt för dig att arbeta med marknadsplatser. Nedan listar vi några av dem. 

  • Black Week och Cyber Monday. Det är vedertaget att kunder letar efter bra erbjudanden just under den här perioden, och här kan det finnas mycket för dig att hämta som e-handlare. För fler tips kan du även kolla igenom vår tipslista inför Black Friday
  • Back to School (juli-augusti). Innan skolstart är det många som letar efter skolrelaterade produkter, och många marknadsplatser har även möjligheten för dig att lägga in dina produkter i specifika kategorier för det. 
  • Mors dag och Fars dag. Inför dessa dagar är det många som letar efter presenter för att uppmärksamma sina föräldrar. Även här arbetar en del marknadsplatser med färdiga kategorier för detta. 
  • Halloween. Innan Black Week drar igång är det dags för många att hitta både kostymer och dekorationer, vilket tematiska marknadsplatser kan vara perfekt för. 

Andra perioder eller dagar hade exempelvis kunnat vara Alla hjärtans dag eller Singles’ Day. Kort förklarat finns det mycket att hämta i att utgå från olika temadagar eller väletablerade shopping- och reaperioder. Vi har tidigare skrivit en artikel om hur du kan använda temadagar i ditt content, så om du vill läsa mer om det kan du kika igenom den. 

Tips för att lyckas på marknadsplatser 

Nu när du har lite mer kött på benen vad gäller vilka fördelar som finns och när det kan vara klokt att satsa extra på marknadsplatser tänkte vi även skicka med ett par snabba tips!

  1. Se till att optimera dina produktlistningar. Använd sökord som kunder använder och säkerställ att dina produktbeskrivningar är både relevanta och lockande. Tänk även på att använda högkvalitativa bilder som visar upp dina produkter på ett bra sätt.
  2. Aktivera och uppmuntra till kundrecensioner. Positiva recensioner ökar inte bara förtroende från kunderna, utan kan även öka din synlighet. 
  3. Använd försäljningsdata! Med hjälp av statistik och data kan du identifiera trender och utifrån det anpassa din strategi och ditt sortiment. 

Om du vill komma igång med marknadsplatser har vi ett gäng kompetenta partners som gärna hjälper dig! Du kan antingen höra av dig direkt till dem eller kontakta oss, så hjälper vi dig. 

Fler inlägg