E-handeln fortsätter sin snabba utveckling och hösten 2024 bär med sig flera spännande trender som kommer forma hur företag och konsumenter agerar online. För att du ska kunna ligga steget före har vi samlat ihop en lista över de faktorer och trender vi tror kommer driva branschen framåt.
AI, eller artificiell intelligens, har gått från att vara en nyhet till en självklarhet i e-handelsvärlden. AI kan användas både för att analysera kunddata och erbjuda personaliserade shoppingupplevelser – vilket leder till högre konverteringsgrader och en bättre kundupplevelse.
Dagens konsumenter blir allt mer miljömedvetna, och de företag som kan erbjuda hållbara lösningar har en klar fördel vad gäller att kunna möta kundernas förväntningar. Det kan till exempel innebära att använda sig av miljövänliga förpackningar, koldioxidneutral frakt eller transparenta leveranskedjor. Genom att tydligt kommunicer hur ni arbetar med hållbarhet kan ni bygga förtroende och lojalitet hos era kunder.
Det kommer knappast som någon överraskning att mobilanvändandet fortsätter öka, och fler än någonsin handlar från sin smartphone. Här är det återigen viktigt att du säkerställer att din e-handel är optimerad för mobila enheter och att upplevelsen är både snabb och smidig.
Kombinationen av e-handel och sociala medier växer sig allt starkare. Sociala medieplattformar som TikTok, Facebook och Instagram erbjuder företag möjligheten att smidigt kunna sälja direkt genom deras appar, vilket innebär att de kan nå sina kunder direkt i flödet.
Ytterligare en trend som förväntas fortsätta växa under 2024 är live commerce, där bland annat företag, varumärken och influencers säljer produkter via livesändningar. Live commerce kombinerar både underhållning och shopping, vilket skapr gör det mer engagerande och interaktivt att sälja produkter.
Prenumerationstjänster gjorde sitt intåg för ett par år sedan och börjar nu bli allt mer populärt inom mer nischade branscher som skönhet, mat och digitala tjänster. Det är även en modell som erbjuder återkommande intäkter, samtidigt som det ger kunderna en bekväm och personlig köpupplevelse.
AI-verktyg, som exempelvis ChatGPT och andra språkmodeller, har påverkat hur konsumenter söker efter information och produkter online. Traditionell sökmotoroptimering kan behöva anpassas då allt fler vänder sig till AI för att få svar direkt, istället för att söka manuellt på nätet.
Under 2024 kommer stora webbläsare, som exempelvis Google Chrome, att fasa ut tredjepartscookies. Det kommer innebära stora förändringar i hur du som e-handlare kan samla in och analysera kunddata. Här kommer det vara viktigt att hitta nya sätt att anpassa sin marknadsföring.
Konsumenter fortsätter förvänta sig snabbare och mer flexibla leveranser, och om du som e-handlare kan erbjuda flera olika leveransalternativ kommer du stå starkt. Att optimera din leveranskedja är ett måste för att möta förväntningarna på den här fronten.
Vi har tidigare skrivit om det kommande tillgänglighetsdirektivet som blir lagstadgat i juni nästa år, vilket också gör det viktigt att erbjuda användarvänliga och tillgängliga webshopar. Det kommer inte bara öka din målgrupp, det gör även så att alla användare kan navigera och handla från dig.
Genom att hålla dig uppdaterad på vilka trender som är på tapeten kan du optimera din e-handel och ligga ett steg före vad gäller att möta kraven från både kunder och marknad. Om du vill ha någon att bolla e-handel och strategi med finns vi här för att hjälpa till.