Nyckeltal är detsamma som KPI (Key Performance Indicators), och det är värden du kan ta fram för att se hur effektiv din e-handel är under en viss tidsperiod. Väljer du rätt nyckeltal i din analys kan det vara ett kraftfullt verktyg för att se hur väl företaget följer den ambition som finns och hur stora chanser ditt företag har att nå sina mål.
KPI:er kan också vara att bli ”årets bästa” inom någon kategori. Vi kan ta Starwebs kund DDESIGN som nyligen kammade hem priset årets E-handlare.
Nedan listar vi de nyckeltal som är relevanta för dig som har en e-handel idag.
Det här är ett nyckeltal som visar det totala antalet besökare på hemsidan.
Hur stor andel av besökarna återkommer till sidan? Är andelen stor är det ett gott betyg.
Det engelska begreppet ”bounce rate” är kanske tydligare, det handlar om hur många besökare som lämnar sidan efter bara en sidvisning. Det är besökare som du inte lyckats fånga med hjälp av din landningssida.
Här kan du se hur många procent av besökarna som gör en önskad handling, till exempel genomför ett köp i din webbutik.
Hur stor kostnaden är för varje konvertering. Kostnaden kan vara till exempel annonsering.
Med det här nyckeltalet kan du se alla försäljningar som gjorts, vilket kan vara intressant att titta på både sammanlagt och för en försäljningskanal i taget.
Hur mycket handlar kunder i snitt för vid ett köp? Att ha koll på detta nyckelvärde kan göra det möjligt att öka e-handelns lönsamhet.
Hur många lägger saker i varukorgen utan att sen genomföra ett köp? Är detta ett högt tal kan det finnas orsak att göra förändringar i hur kassan ser ut, vilka betalningsalternativ som erbjuds eller hur mycket frakten kostar.
Med det här nyckeltalet kan du titta på hur lång tid från beställningen det i snitt tar innan varorna kan skickas.
Hur mycket som kan levereras direkt från lagret. Det här är ett viktigt nyckeltal om du vill få ner leveranstiden och på det sättet göra din e-handel mer eftertraktad än konkurrenternas.