Även om B2B-företag i allmänhet har varit långsammare med att omfamna den dynamiska världen för e-handel än de inom B2C-sektorn, är e-handel nu en avgörande komponent i alla framgångsrika B2B-affärsstrategier. Att sälja online via en e-handel är allmänt accepterat som ett effektivt sätt att öka intäkterna, driva kundförvärv och skilja B2B-verksamheten från konkurrensen.
Men B2B e-handel är också ett enkelt och effektivt sätt att förbättra det dagliga arbetsflödet och effektivisera företag eftersom det automatiserar viktiga affärsprocesser, minskar manuella uppgifter och sparar tid.
Kommunikation är en integrerad del av varje kundupplevelse – även online – och när kommunikationen är bra med kunderna ökar chanser att lyckas i affärer exponentiellt. Rätt B2B e-handelsplattform ger många sätt att bygga starkare kundrelationer genom att snabbt, enkelt och effektivt hantera hur beställningar, frakt, produkttillgänglighet, kampanjer, företagsnyheter m.m. sköts. Till exempel möjlighet att utbyta orderrelaterade meddelanden med kunder, uppdatera kunder om orderstatus och fraktkostnader och skapa egna personliga e-postmallar.
En B2B e-handelsplattform är ett mycket effektivt verktyg som hjälper säljare att göra sitt jobb snabbare, bearbeta kundkonton bättre och stänga fler affärer eftersom det frigör tid för dem att göra jobbet! Med en e-handel kan säljare ta en order direkt från kunder och sedan mata in dem i butiken. De kan också lägga till och redigera kunder och generera försäljningsrapporter, vilket gör hela kundkontohanteringen och orderhanteringsprocesserna sömlösa och effektiva. Och de kan göra allt detta på alla enheter (t.ex. stationära datorer, bärbara datorer, surfplattor, smartphones) dygnet runt.
B2B-orderhantering är processen för att spåra kunders beställningar och sedan hantera nödvändiga genomförandeprocesser för dessa beställningar. B2B-onlinebeställningar tenderar att vara mer komplexa än den genomsnittliga B2C-beställningen, så att ha rätt B2B e-handelsplattform på plats kan dramatiskt förbättra verksamhetens effektivitet genom att automatisera manuella uppgifter. Med en e-handel är det möjligt att visa beställningsinformation, skicka och ta emot kundmeddelanden om beställningar, skicka automatiska statusmeddelanden till kunder, skapa utskrivbara PDF-plocklistor och mer.
Att sälja online via en B2B e-handel automatiserar hela fakturahanteringsprocessen, vilket gör det superlätt och sparar mycket tid. E-handeln kan ta emot betalningar online eller offline, integreras sömlöst med en mängd olika tredjeparts betalningslösningar (som Svea Ekonomi och Klarna) och integreras också med populära redovisningssystem som Fortnox för snabb, friktionslös fakturering automatiskt dygnet runt.
Traditionellt kan det ta flera timmar att hantera kundkonton och hålla reda på lager, men inte med e-handel! Med en e-handelsplattform är kundhantering en bris. Lägg till och redigera kunder, skicka e-postinbjudningar till nya kunder, visa detaljerade rapporter för varje kund och tilldela kunder till specifika prislistor. Vad gäller lagerstyrning kan en e-handel för B2B göra det möjligt för att snabbt och enkelt importera produkter, lägga till produktbeskrivningar och bilder, lägga till underlag som produkthandböcker och certifikat, skapa anpassade prislistor och ställa in minimikrav för ordervolym.
Att sammanställa och skapa rapporter är ett nödvändigt ont för alla företag, men det är ofta uppgiften som mest är förhalad. Bortsett från de många fördelarna som en B2B e-handelsplattform ger för att effektivisera företag som vi redan har diskuterat, är just rapporthanteringsprocessen också snabb och problemfri. Med en e-handelsplattform är det enkelt att spåra månatlig försäljning, se kundrapporter, granska försäljningsprestanda samt specifika produktförsäljningsprestanda och till och med skapa anpassade rapporter – allt med bara några klick och tangenttryckningar!
B2B e-handel ger inte bara ett snabbt och enkelt sätt att låta kunder köpa produkter online dygnet runt. Det ger också ett brett utbud av andra fördelar för företag som kan förenkla tidskrävande dagliga affärsprocesser inklusive orderhantering, kundhantering, lagerhantering, säljhantering och fakturering. Och när det går att minska tiden som läggs på beställningar, kommunikation med kunder, övervaka lager och bearbeta fakturor, kan fokuset vara på det som verkligen betyder något – rusta verksamheten för tillväxt!