January 16, 2024
3 min
Nathalie Martineau
Marknadsförare

Värdet av en skräddarsydd design: “Vi fastställer och förverkligar kundens vision”

En viktig del av vår helhetslösning för våra kunder är möjligheten att erbjuda en skräddarsydd design. Genom att väva samman både teknik och design ger vi våra kunder rätt förutsättningar att växa – utan att tumma på kvalitet, tillgänglighet eller kundresa. För att berätta mer om vilket värde en bra design ger våra kunder har vi bjudit in två av våra webbdesigners – Agnes och Tobias. 

Vilket värde ger en skräddarsydd design?

En design går inte att koka ner, utan består av många olika delar att ta i beaktande, vilket vi dagligen hjälper våra kunder med. Tillsammans med kunden kommer vi fram till vad som är bäst för deras verksamhet och kunder, alltid med hänsyn till vilket segment de befinner sig inom och de produkter de har. 

– Vi kollar på butikens helhet med hänsyn till kundens bransch och utbud. Om de har en grafisk profil så utgår vi från den och finns det inte så hjälper vi kunden att sätta ihop det. Tillsammans med kunden ser vi till att butiken får karaktär och butiken får en design som är unik för dem, börjar Agnes. 

En annan viktig aspekt är användarvänlighet  och att hela tiden ha slutkundens köpresa som utgångspunkt. Det är något våra designers jobbar aktivt med och ser till att implementera i kundernas butiker. 

– Även här handlar det mycket om att arbeta med kommunikation i form av färg och logik, både i butiken men vi tittar även på hur de är aktiva med andra eventuella kanaler. En del av vårt jobb är att säkerställa att besökarna hamnar på rätt ställe, känner igen sig och hittar vad de söker efter, fortsätter Agnes.

– Sedan utgår vi även från hur deras butik ser ut idag, vilka styrkor som finns och hur vi kan förstärka dem, samtidigt som vi ser till att det inte blir en alltför stor skillnad mot det de har idag. Våra kunder känner sina kunder allra bäst – speciellt vad gäller igenkänning och vad de föredrar, säger Tobias. 

De bästa förutsättningarna för en lyckad start

Utöver att butikens design blir anpassad utifrån både produkter och bransch, så ser vi även till att den utförs med hänsyn till både konvertering och användarvänlighet. Dessutom har våra kunder alltid en dedikerad designer som följer dem från deras onboarding och framåt – vilket gör att de alltid har ett bollplank som är insatta i just deras butik och vad som gjorts tidigare. 

– Vi jobbar alltid tillsammans med kunden utifrån deras beställning och kommer fram till vad som blir bäst för just dem. Dessutom informerar vi om best-practices, hjälper till att vägleda kunderna och samarbetar tätt med de andra teamen för att hela tiden garantera kundernas bästa, säger Agnes. 

Tillsammans med att sätta en bra grund ser vi även till att kunderna ska känna sig trygga och hemma i butiken. Där handlar det till exempel om att komma åt sidor på ett lätt sätt, enkelt kunna genomföra ett köp eller ha en tydlig struktur. 

– Med andra ord ser vi till att våra kunder får de bästa av förutsättningar för en lyckad start och genom en bra design läggs även grunden för att i framtiden kunna ta ytterligare ett steg och växla upp. Vi vill alltid våra kunders bästa och vi jobbar hårt för att fastställa och förverkliga våra kunders vision, fortsätter Tobias. 

När kunder vill ta ett steg hjälper vi dem att ta två steg till 

Resan tillsammans med våra kunder fortsätter även efter deras lansering och det är viktigt att arbeta aktivt med sin butik – inte minst vad gäller design. 

– En annan stor del av vårt jobb är att sätta sig in i kundens skor – var befinner de sig just nu och hur matchar vi det? Här arbetar vi mycket med att uppmuntra och hjälpa dem framåt. När kunder vill ta ett steg hjälper vi dem att ta två steg till, säger Agnes. 

– En kund jag vill lyfta här är It’s Design som verkligen jobbar konsekvent med att förbättra sin butik och har en bra grund designmässigt. Det roligaste vi vet är när våra kunder är engagerade och arbetar för att hela tiden göra saker bättre. Som e-handlare blir man aldrig färdiglärd och det finns alltid saker att prova för att till exempel öka konvertering eller testa nya funktioner. Där står vi redo att hjälpa till, avslutar Tobias.

Fler inlägg