September 12, 2023
2 min
Nathalie Martineau
Marknadsförare

Vad är användargenererat innehåll och hur kan det hjälpa din e-handel?

Innehållsmarknadsföring är något de flesta hört talas om, och en direkt förlängning av det är att använda sig av användargenererat innehåll. Inte nog med att det är ett av de starkaste sätten att bygga varumärkeskännedom på – det kan även göras på kostnadseffektivt och tidsbesparande sätt. 

Vad är användargenererat innehåll?

Att bara använda sig av användargenererat innehåll, eller user-generated content (UGC) på engelska, kan vid första anblick låta abstrakt och flummigt. I verkligheten är det inte svårare än att det handlar om det innehåll som dina kunder producerar om dina produkter. Det kan vara på sociala medier eller andra kanaler – som omdömen eller YouTube-klipp. Ett exempel kan vara en kund som handlar något från dig, lägger upp det på sin Instagram och taggar ditt företag. Det är användargenererat innehåll! 

Använd det som en del av din marknadsföring

Det finns många fördelar med att använda sig av användargenererat innehåll i sin marknadsföring, men det största är att det är förtroendeingivande. Eftersom konsumenten som lägger upp det inte har fått betalt för att göra det upplevs det som mer autentiskt och genuint. 

Dessutom får andra konsumenter se hur produkten används helt ofiltrerat, vilket adderar till den genuina upplevelsen. Det gör även att du kan stärka kundlojaliteten och på sikt dina kundrelationer i helhet. 

Öka konverteringsgraden med hjälp av användargenererat innehåll

Användargenererat innehåll är den starkaste formen av “social proof”, även kallat socialt bevis. Socialt bevis har alltid varit ett starkt ess att ha i rockärmen, inte minst för att få kunder att gå från “kanske” till ett köp. Genom att visa att andra har köpt din tjänst eller produkt får du möjlighet att visa upp nyttan det gjort för andra kunder, baserat på innehåll som kunderna själva skapat. 

Det kan göras genom att du exempelvis delar användarrecensioner med bilder som dina kunder lagt in på din hemsida, eller att du delar vidare innehåll som kunder taggat dig i på sociala medier. Du kan även uppmuntra dina kunder till att skapa innehåll genom att anordna tävlingar som går ut på att de ska dela innehåll, eller dela ut belöningar. 

Och nu då?

Förhoppningsvis har du fått en liten bättre förståelse för vad användargenererat innehåll är och hur du kan arbeta med det för att stärka ditt varumärke. Ett bra första steg är att du provar dig fram för att se vad som funkar bäst för din verksamhet och dina kunder. 

På Starweb är vi måna om att våra kunder ska ha förutsättningarna att erbjuda en köpupplevelse utöver det vanliga och det gör vi tillsammans med våra partners. Om du vill lära dig mer om hur du kan använda användargenererat innehåll kan du läsa mer om vårt partnerskap med UGC-plattformen Cevoid.

Fler inlägg