May 24, 2023
3 min
Nathalie Martineau
Marknadsförare

Guide: Optimera för SEO på Amazon

Genom att ranka högt på Amazon kan du påverka din försäljning till det bättre. Amazon är en av de största marknadsplatserna inom e-handel, vilket innebär att det är viktigt att optimera dina produktlistor för att få ökad synlighet. För att hjälpa dig lite på traven har vi tagit fram en guide på saker som kan vara bra att tänka på. 

Hur fungerar Amazon? 

Likt vilken sökmotor som helst så bygger Amazons sökresultat på algoritmer. Precis som Google vill man inte riktigt säga exakt hur algoritmen funkar, men det finns en del punkter som är bra att tänka på när du ska lägga upp dina produkter. 

Att tänka på när du SEO-optimerar för Amazon

Hur ska man tänka kring produktbeskrivningar? Vad är bulletpoints och hur ska du tänka när du väljer kategori? Det – och mycket mer – går vi igenom nedan. 

1. Jobba med relevanta sökord 

Som tidigare nämnt funkar Amazon som en sökmotor. Det innebär att det även här gäller att fokusera på relevanta sökord för att beskriva din produkt. Här är det viktigt att tänka utifrån vilka ord och fraser som dina kunder skulle använda för att hitta till just din produkt – och sedan inkludera dem i texterna. Tänk även på att använda relevanta varianter. 

2. Använd beskrivande produktnamn

Produktens namn är en av de viktigaste faktorerna på Amazon. Se därför till att använda både sökord och beskrivande ord till produktnamnet. Tips! Tänk på att använda ord som väcker ett intresse hos dina kunder. 

3. Amazons bulletpoints 

En sak som Amazon fokuserar mycket på är deras bulletpoints, eller punktlista. Varje produkt har en sammanfattning på upp till fem punkter för att enkelt visa viktig information för kunderna. Där kan du återigen försöka arbeta in sökord i texten och sammanfatta fördelarna med din produkt. Tänk på att vara så tydlig och konkret som möjligt. 

4. Välskrivna produktbeskrivningar 

Beskrivningen av själva produkten kan vara det som avgör ifall det blir ett köp eller inte, så se till att den är välskriven. Dubbelkolla så du har med all relevant information, samtidigt som den lockar till köp. 

5. Använd högkvalitativa bilder 

En bild säger mer än 1 000 ord, som man brukar säga. Bilder är viktiga för att locka kunder till att köpa din produkt, så tänk på att ha med fler än en bild som visar produkten från olika håll. 

6. Få kundrecensioner

Kom ihåg att uppmana dina kunder att lämna recensioner! Inte nog med att det är bra för andra potentiella kunder, det kan även påverka din rankning positivt. 

7. Kategorisering 

Välj rätt kategori för dina produkter och tänk på att använda relevanta sökord i din kategorititel. Om du är osäker på vilken kategori som passar bäst för din produkt kan du prova att söka på Amazon och se hur liknande produkter har kategoriserats. 

Sammanfattning

Förhoppningsvis har du fått lite bättre koll på hur man kan tänka kring Amazon och optimering. Genom att planera vilken information som ska vara med för varje produkt utifrån en SEO-strategi kan du få både ökad synlighet – och försäljning.

Fler inlägg